Cybercom vinner kontrakt med telekomoperatör i Västafrika

Cybercom har vunnit ett Vendor management kontrakt med en ledande telekomoperatör i Västafrika. Kontraktets totala värde är 3,3 miljoner USD.

- Genom åren har Cybercom byggt upp ett stort förtroende hos operatörerna i Afrika och mellanöstern genom bevisad effektiv vendor management, dvs styrning och koordinering av systemleverantören och andra underleverantörer. Vi ser denna affär som ett kvitto på detta förtroende, säger Ammar Adhami, affärsområdeschef, Telecom Management, Cybercom International. Vårt uppdrag är att säkerställa bästa möjliga resultat och avkastning på operatörens investeringar genom nätets kvalitet och att snabbt nå marknaden.

Kunden är en av de ledande operatörna i västra Afrika och affären har ett totalt ordervärde på 3,3 miljoner USD. Projektet löper i 21 månader och är uppdelat i två faser.

Cybercom kommer att leda och genomföra en fullständig modernisering av existerande nät enligt en överenskommen tidsplan. Projektansvaret omfattar nätplanering, optimering och ledning av implementeringen.

- Många operatörer lägger i dag ut driften av sina affärskritiska nätfunktioner till systemleverantörer. Cybercom säkerställer en lyckosam relation. Med en relativt sett låg ytterligare kostnad får operatören hjälp av oss som oberoende part med enda intresse att maximera affärsnyttan för operatören, säger Niklas Flyborg, VD och koncernchef Cybercom Group.

För ytterligare information, kontakta:

Niklas Flyborg, VD och koncernchef, Cybercom Group +46 705 94 96 78
Ammar Adhami Affärsområdeschef, Telecom Management, Cybercom  International +96 132 883 96
Kristina Cato, Kommunikationsdirektör och ansvarig för IR, Cybercom Group +46 708 64 47 02

Om Cybercom. Cybercom är ett IT-konsultbolag som erbjuder global leveranskapacitet för lokala och internationella affärer. Koncernen har etablerat sig som en erkänd leverantör av helhetslösningar inom telekom management, connected devices, Internettjänster och säkerhet. Cybercom har runt 1 500 anställda. Cybercoms konsulter har uppdrag världen över och bolaget har egna kontor i 9 länder. Cybercom grundades 1995 och är sedan 1999 noterat på NASDAQ OMX Stockholm. Läs mer på www.cybercom.se