Cybercoms finska dotterbolag Plenware blev vinnare i Grand One-tävlingen

Plenware har belönats med priser i tävlingen Grand One – Finlands största tävling för digitala media – för tjänster på kundernas webbplatser. YLE Areena blev vinnare i kategorin bästa konsumenttjänst och Kauppalehti.fi fick ett hedersomnämnande för förnyelsen av sina webbplatser.

"Vi är mycket glada över den här utmärkelsen, vi satsar hårt på tjänster för internet-tv. Vi har antagligen Finlands bredaste kompetens när det gäller implementation av internet-tv. Och våra kunder har tillfört tjänsterna attraktivt kvalitetsinnehåll som blivit mycket populärt och skyndar på utvecklingen av befintliga och nya tjänster. Våra tekniska experter har förvandlat Plenwares höga kompetens på utveckling och underhåll av tjänster till ett kunderbjudande, säger Sami Somero, som är chef för verksamheten hos Plenware.

Plenwares första implementation ägde rum 2001 – i form av Finlands första stora tjänst för internet-tv, som var baserad på RealMedia. Sedan dess har alla projekt för internet-tv varit förknippade med speciella utmaningar och förhållanden. Lösningarna för YLE krävde t.ex. flexibla funktioner, hantering av stora mängder med innehåll och många besökare (administrationen av användarrättigheter och betalningsrutinerna är exempel på andra krav som måste uppfyllas).

Grand Ones jury motiverar YLE Areena: "Priserna visar att YLE är mycket medvetna om sin uppgift och sina målgrupper. Tjänsten är ett utmärkt exempel på hur internet kan fungera både nationellt och internationellt när det är som bäst: med relevanta och underhållande tjänster som ständigt är tillgängliga för användarna – gärna kostnadsfritt".

Juryn gav Kauppalehti.fi ett hedersomnämnande för deras avancerade datastrukturering – samt den eleganta layouten och det mycket omfattande utbudet av tilläggstjänster. Tjänsten har utvecklats gemensamt av Plenware och Kauppalehti.

Framtiden för internet-tv ser mycket ljus ut och tv-bolagen har börjat utnyttja dess möjligheter. Nu finns det internetbaserade dagstidningar som visar nyheter med videoklipp och internet-tv som kan visas både via tv och multimediamobiler. Digitala hybridboxar som kan anslutas till internet-tv och digital-tv finns också på marknaden. Och Plenware har ett tydligt försprång när det gäller sådana teknologier.