Delårsrapport januari – september 2008

Omsättning +78% till 1 296,9 MSEK (730,5)

EBIT +83% till 115,2 MSEK (63,1)

Resultat +88% till 69,1 MSEK (36,7)

Vinst per aktie 2,91 SEK (2,90)

8,9% rörelsemarginal EBIT (8,6%)

11,0% rörelsemarginal EBITDA (9,8%)

Bolaget i Storbritannien redovisas som avvecklad verksamhet

Juli - september

Omsättning +31% till 388,7 MSEK (296,4)

EBIT +33% till 33,0 MSEK (24,8)

Resultat +40% till 18,3 MSEK (13,1)

Vinst per aktie 0,72 SEK (0,99)

8,5% rörelsemarginal EBIT (8,4%)

10,6% rörelsemarginal EBITDA (9,7%)

Ökat fokus på lönsamhet och på tillväxt i Asien

”Det är utmanande tider vi ser, med stor finansiell oro. Det är samtidigt mycket spännande. Cybercom går in i en ny fas av bolagets historia när vi nu på allvar fokuserar på tillväxt i Asien. Vi är nöjda med att vi tidigt lade vår strategi att utveckla Cybercom internationellt. Vi följer våra kunder ut i världen och har en global närvaro som stärker vår leveranskapacitet. Vi har en stark plattform i vår verksamhet i Norden. Vi ser goda möjligheter österut, både vad gäller den lokala marknaden och som leveransförstärkning. Med vår etablering i Indien och Kina är vi rätt positionerade för befintliga och nya kunder som vi vet kommer att satsa mycket i dessa områden inom den närmaste tiden. Vi har erhållit tre nya viktiga outsourcinguppdrag till verksamheterna i Kina, Indien och Rumänien, vilket bekräftar Cybercoms strategi.

Vi har stor respekt för att våra kunder inför sparprogram. Även om vi inte ser några direkta konsekvenser i vårt orderflöde just nu, så vill vi försäkra oss om att vi är rätt rustade för en tuffare marknad och vi vidtar en rad åtgärder. Vi samordnar administration och säljorganisation i flera enheter i Sverige. Vi renodlar vår verksamhet. Försäljningen av verksamheten i England var en mycket bra affär. Vi sänker rekryteringstakten i Norden.

I det rådande marknadsläget öppnas många dörrar för Cybercoms erbjudande av global sourcing. Cybercom har lokal närvaro och global leveransförmåga där uppdragens affärskritiska delar behålls nära kunden medan delar av produktionen flyttas till lågkostnadsländer. Många av våra kunder är marknadsledande och fokuserar nu sina investeringar i tjänsteutvecklingen för att befästa sin konkurrenskraft. Det är satsningar som gynnar Cybercom.

Cybercom är rätt positionerat och vi fortsätter bygga bolaget långsiktigt i linje med vår strategi om tillväxt framförallt i Asien och Östeuropa. Vi ser på framtiden med tillförsikt.”

Stockholm den 21 oktober 2008

Patrik Boman