Mer än hälften av resesajterna för långsamma för besökarna

Mer än hälften av resesajterna tar för lång tid att komma in på för att hålla kvar kunderna. Bland de långsammaste återfinns SAS, Ryanair och Travelpartner visar en undersökning av ett trettiotal populära resesajter som Cybercom genomfört med det ledande amerikanska webbundersökningsföretaget Keynote Systems mätdata.

– Hur lång tid det tar för konsumenten att ladda upp en sajt har avgörande betydelse för om kunderna handlar eller går vidare till konkurrenten. En av tre kunder försvinner enbart på grund av dålig prestanda, säger Roger Kervén, Nordenchef på Keynote Systems.

Det gäller i synnerhet detaljhandelssajter och resesajter. Redan efter 2 sekunder börjar besökarna tröttna och efter tre sekunder lämnar 40 procent av kunderna sajten visar Forrester Consultings senaste undersökning av köpbeteende på nätet.

Cybercom har därför undersökt hur lång tid det tar för konsumenten att ladda upp ett trettiotal populära resesajter. Det visar sig att mer än hälften, 19 av 34, tar mer än 3 sekunder att ladda upp. Och det skiljer stort mellan sajterna. Långsammast, närmare 9 sekunder tar Solresor. SAS, Ryanair och populära Travelpartner hamnar också bland de långsammaste medan Flygpoolen och Allaflygbiljetter tillhör de snabbaste. Efter bara en sekund är besökaren inne på dessa sajter och kan börja handla.

– De stora skillnaderna mellan sajterna för reseköparna beror i första hand på att många av dem inte har optimerat innehållet på sina sajter för uppnå snabba svarstider. För ett flertal sajter ser vi också kapacitetsproblem, det vill säga att svarstiderna ökar vid de tider då man kan anta att det är många besökare på sajten, säger Per-Anders Rangsjö, webbprestandaexpert och ansvarig för undersökningen på Cybercom.

Cybercom har mätt den genomsnittliga uppladdningstiden från datorer placerade på fem olika orter runt om i Norden med hjälp av Keynotes mätdata. Mätningen har skett kontinuerligt var femtonde minut mellan kl 19 och 23 på kvällen under tre veckor under maj månad.

– Vi ser hur besökarna kräver allt snabbare sajter för att stanna kvar och handla. Samtidigt blir nätet en allt viktigare säljkanal och kommunikationskanal, säger Mats Frisk affärsområdeschef för Internet Services på Cybercom.

För ytterligare information, kontakta:

Per-Anders Rangsjö, webbprestandaexpert, Cybercom +46 706 639 402

Mats Frisk, affärsområdeschef Internet Services, Cybercom +46 706 200 324

Roger Kervén, Nordenchef Keynote Systems +46 735 17 70 02

Anna Trane, Press & PR Manager, Cybercom Group +46 708 84 74 69

Om Cybercom. Cybercom Group är ett konsultföretag som erbjuder global sourcing för helhetslösningar. Koncernen har etablerat sig som en leverantör i världsklass inom säkerhet, internettjänster, mobila tjänster och inbyggda system. Tack vare omfattande verksamhetskunnande och bred branscherfarenhet kan Cybercom erbjuda strategi- och teknikexpertis inom telekom, industri, media, offentlig sektor, handel samt bank och finans. Koncernen har cirka 1 800 anställda med uppdrag världen över och 25 egna kontor i 10 länder. Cybercom grundades 1995 och är sedan 1999 noterat på NASDAQ OMX Nordiska börsen. Läs mer på www.cybercom.se