Smart Axiata väljer Cybercom för nätoptimering

Smart Axiata, Kambodjas näst största leverantör av mobila tjänster, förbättrar
löpande kvaliteten i sitt nät för att kunna erbjuda sina kunder högkvalitativa telekomtjänster till rimligt pris.

Nu anlitas Cybercom till ett viktigt nätoptimeringsarbete som ska utföras mellan december 2013 och mars 2014. Det är en följd av att kunden integrerat det tidigare nätet Hello i det homogena Smart Axiata-nätet och är en del av Smart Axiatas omfattande investeringsprogram för 2013.

‒ Att slå samman de tidigare helt separata näten till ett homogent och landstäckande nät för 2G/2.5G, GSM/GPRS/EDGE och 3G/3.75G HSPA+ var ett mycket komplicerat uppdrag som vi framgångsrikt slutförde under tredje kvartalet 2013. Ytterligare optimeringsarbete kommer nu att genomföras av experter för att skapa högsta möjliga kvalitet i 2G- och 3G-nätet. Resultatet är att våra kunder får bättre nätkvalitet samtidigt som nätets kapacitet och täckning ökar ytterligare, säger Thomas Hundt, CEO för Smart Axiata.

‒ Vi valde Cybercom eftersom de har mycket lång erfarenhet av optimeringstjänster för mobilnät och de experter som krävs för att förbättra nätets kvalitetsparametrar maximalt, säger Thomas Hundt.

Smart Axiata genomför ett omfattande investeringsprogram i år och investerar totalt 50 miljoner USD i nätet för att uppfylla kundernas ständigt växande efterfrågan på röst- och internettjänster. Efterfrågan på mobilt internet ökar exponentiellt och investeringsprogrammet kommer därför fortsätta även under 2014. Cybercoms uppdrag är en del i denna satsning.

Vi är mycket stolta över att Smart Axiata gav oss förtroendet att hjälpa dem förbättra kvalitetsupplevelsen för sina kunder. Smart Axiata är en modern operatör med starkt fokus på att leverera kvalitetstjänster. Cybercom har 20 års erfarenhet av att hantera och förbättra kvaliteten i mobilnät. Vi är mycket glada över att få starta det här projektet och vi kommer att bli ännu gladare när vi får se slutresultatet i form av ett optimerat nät till förmån för Smart Axiata och i synnerhet för deras abonnenter på mobila tjänster i Kambodja, säger Conny Karlsson, VD för Cybercom International.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Niklas Flyborg, VD och koncernchef, Cybercom Group +46 705 949 678
Pich Sovann, Public Relations och Event Manager +855 10 202 291
Conny Karlsson, VD Cybercom International +971 55 339 3812, +65 9837 3016
Kristina Cato, Communications and IR Manager, Cybercom Group +46 708 644 702

Om Smart Axiata Co., Ltd.
Smart är den näst största telekomoperatören i Kambodja, med över fem miljoner abonnenter. Bolaget erbjuder mobiltjänster med 2G, 2.5G, 3G och 3.75G, och stöd för de senaste tjänsterna för multimedia och mobilt internet, samt internationell roaming för mer än 150 länder. Deras landsomfattande nät täcker alla 24 provinserna i Kambodja. Bara under 2013 investerar Smart 50 miljoner amerikanska dollar i att öka nätets kapacitet och täckning för att uppfylla den ständigt växande efterfrågan på mobilt internet och röstsamtal, samt kunna betjäna fler kunder och förbättra nätkvaliteten.

Cybercom är ett IT-konsultbolag som hjälper ledande företag och organisationer att ta tillvara den uppkopplade världens möjligheter. Bolagets expertisområden täcker hela ekosystemet inom kommunikationstjänster. Cybercoms hemmamarknad är Norden, därtill erbjuder bolaget global leveranskapacitet för lokala och internationella affärer. Cybercom grundades 1995 och är sedan 1999 noterat på NASDAQ OMX Stockholm.

Vår Connectivity Management-verksamhet har 20 års erfarenhet och världsledande referenser från den globala marknaden för telekommunikation. Våra huvudområden fokuserar på nätkvalitet, operativ effektivitet och gröna nät.

Taggar: