Stor internationell lastvagnstillverkare väljer Cybercom till unikt miljöprojekt

En av världens största lastvagnstillverkare har valt Cybercom som leverantör av styrelektronik för de lastbilar som testkörs i ett unikt miljöprojekt under 2010-2012.

Cybercom ansvarar för utveckling och leverans av styrelektronik till ett flertal lastbilar som ska utvärderas i fältprov och som ingår i ett brett samarbetsprojekt för Bio-DME – ett bränsle med både låg miljöpåverkan och hög energieffektivitet. – Fordonsindustrin står inför mycket stora tekniska utmaningar i utveckling av alternativa drivlinor. Det är mycket stimulerande för oss på Cybercom att tillsammans med en av världens största lastvagnstillverkare ta betydelsefulla steg mot koldioxidneutrala vägtransporter. Att vi under många år haft ett nära samarbete med kunden kring innovativa tekniska lösningar har varit avgörande för att vinna affären, säger Patrik Boman, vd och koncernchef, Cybercom Group. Styrelektroniken för Bio-DME lastbilarna bygger på FPGA teknologi (Field-Programmable Gate Array). FPGA teknologi erbjuder förutom snabb responstid och pålitlighet, en stor flexibilitet där det enkelt och snabbt går att ändra funktionalitet och utvärdera nya lösningar, vilket är en viktig parameter för fältprovet där ny motorteknologi testas. – Cybercom är en erkänd leverantör av tekniska lösningar och inbyggda system som agerar globalt. Vi följer en medveten satsning att finnas med i framkant och driva utvecklingen inom alternativa drivlinor, såsom el- och hybridfordon samt bränslecellsteknologi. Vi vet att fordonselektronik spelar en viktig roll när det gäller att skapa värde och att skilja en produkt från mängden, säger Patrik Björler, affärsansvarig, Cybercom.