Vägverket tecknar avtal med Cybercom

Vägverket har tecknat avtal med Cybercom för implementering av elektronisk dokument- och ärendehantering. Avtalet sträcker sig över 5 år med option på förlängning med upp till 5 år.

– Vi är mycket glada för förtroendet vi fått från Vägverket. Vi ser också många möjligheter att inom de närmaste åren kunna hjälpa flera andra verksamheter runt om i landet att effektivisera administrationen och öka servicen till medborgare, säger Anders Franzén, vd på Cybercom Sweden East.

Vägverket har fattat beslut om att investera i ett nytt informationssystem för dokument- och ärendehantering. Idag hanterar Vägverket drygt upp emot en miljon ärenden årligen. Införandet inleds med två ärendetyper omfattande ca 100 interna användare och ca 10 000 ärenden årligen och inom en tre års period beräknas samtliga 25 ärendetyper vara införda i ärendehanteringssystemet. Totalt kommer 1 500 medarbetare på Vägverket att arbeta med den nya lösningen.

Inom Vägverket hanteras dagligen en mängd olika kundärenden. För att snabbt kunna möta ökade krav och internationella standards från såväl kunder som företag och andra myndigheter ska Vägverket införa ett IT-stöd för ärendehantering; en standardprodukt som utgör en gemensam teknisk plattform för ärendehantering

Efter en urvalsprocess fann Vägverket att Cybercom som tjänsteleverantör och plattformen W3D3 uppfyllde de behov och krav vägverket hade satt upp gällande dokument- och ärendehantering. Ärendehanteringen kommer at hanteras via W3D3 och dokumenthanteringen via Microsoft SharePoint 2007. Implementeringen av informationssystem för dokument- och ärendehantering ger möjlighet att hantera, distribuera, publicera och arkivera Vägverkets dokument.

– Vi har i många tidigare projekt infört dokument- och ärendehanteringsprodukten W3D3 som rankats högst i de flesta kategorier hos Vervas (tidigare del av Statskontoret) upphandling/IF 2005. Cybercom samarbetar med FormPipe Software som äger produkten och vi märker en konstant ökad efterfrågan från organisationer som vill införa e-förvaltning, säger Andreas Lalangas, säljansvarig, Cybercom Sweden East.