Cyclezyme AB lämnar in ny patentansökan

Oct 18, 2024

Cyclezyme AB (publ.), meddelar idag att bolaget har gått vidare i processen att patentsöka sitt modifierade enzym som bryter ned PET-plast utan behov av förbehandling. Detta sker efter Cyclezymes genombrott i augusti, då bolaget framgångsrikt visade att det modifierade enzymet kan bryta ned kommersiell PET-förpackning med minimal förbehandling, vilket markerar ett betydande framsteg inom grön teknologi.

Patentansökan söker skydd för det modifierade enzymets förmåga att bryta ned PET tre gånger så effektiv som jämförbara kommersiella enzymer. Patentet täcker också den produktionsmetod som Cyclezyme har utvecklat, vilket möjliggör storskalig tillverkning av enzymet, en viktig faktor för kommersiell användning.

Den PET-plast som Cyclezymes teknologi riktar sig mot är en typ 1-plast, som vanligtvis används i förpackningar för konsumentartiklar, livsmedelsförpackningar och laminat. Enzymatisk plaståtervinning har potentialen att avsevärt förbättra återvinningsmetoderna för dessa vanliga material och göra PET-återvinning mer effektiv och miljövänlig. Patentansökan stärker ytterligare Cyclezymes position tillsammans med tidigare patentansökningar inom enzymatisk plaståtervinning.

"Nu när vi lämnar in patentansökan kan vi prata mer fritt om vår teknologi med potentiella kunder inom återvinningsindustrin," säger Peter Falck, VD för Cyclezyme AB. "Att säkra patentskydd är avgörande när vi nu tar steget mot kommersialisering av vår enzymteknologi. Vår innovation förenklar återvinningsprocessen, minskar kostnaderna och minimerar miljöpåverkan, vilket gör den till en efterlängtad lösning för branschen.” fortsätter Peter Falck, VD för Cyclezyme AB.

För mer information:

Cyclezyme AB, Peter Falck,

VD Tel: +46 (0)76 00 99 344

E-post: peter.falck@cyclezyme.se

Cyclezyme är noterat på Spotlight Stock Market.

OM CYCLEZYME

Cyclezymes verksamhet är inriktad på utveckling av nya metoder och processer för plaståtervinning genom användning av avancerade enzymer för nedbrytning och återvinning av främst PET-baserade plastmaterial. Bolaget grundades 2020 och har sitt huvudkontor i Lund. www.cyclezyme.se

[Denna information är sådan information som Cyclezyme AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (MAR). Informationen lämnades, genom Peter Falcks försorg, för offentliggörande den 18 oktober 2024 klockan 12:45  CET.]