Beslut från Cycore AB's (publ) extra bolagsstämma

Report this content

Beslut från Cycore AB's (publ) extra bolagsstämma Uppsala 2001-06-27 -- Vid en extra bolagsstämma den 25 juni, 2001 godkändes styrelsens förslag till beslut om riktad nyemission av förlagslån med 1.400.000 avskiljbara optionsrätter. Stämmans beslut innebär att bolaget nu emitterar ett skuldebrev om nominellt 140.000 kr förenat med 1.400.000 avskiljbara optionsrätter i två serier, serie A och serie B, om 700.000 optionsrätter vardera. Varje optionsrätt berättigar till teckning av en aktie. Teckningskursen för aktier som tecknas med utnyttjande av optionsrätt av serie A skall vara 13 kronor, och för serie B skall den vara 25 kronor. Teckning av aktier på grund av optionsrätt av serie A kan ske under tiden från och med 1 december 2001 till och med den 31 december 2001, och för serie B under tiden från och med den 1 december 2002 till och med den 31 december 2002. Rätt att teckna förlagslånet skall, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, tillfalla Cycore AB:s helägda dotterbolag Käsän Electronics Scandinavia AB med rätt och skyldighet att erbjuda till nu eller senare anställda samt styrelseledamöter i Cycore AB eller dess dotterbolag att förvärva de avskiljbara teckningsoptionerna på marknadsmässiga villkor enligt följande: a) Styrelseledamöter skall erbjudas förvärva högst 30.000 teckningsoptioner vardera. b) Anställda som av styrelsen bedöms vara nyckelpersoner skall erbjudas förvärva högst 150.000 teckningsoptioner vardera. c) Övriga anställda skall erbjudas förvärva högst 15.000 teckningsoptioner vardera. Stämman godkände dotterbolagets överlåtelse av optionsrätter enligt ovan. Skälet till avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt är Cycore AB:s behov av ett nytt incentiveprogram för anställda och styrelseledamöter i Cycore AB och dess dotterbolag. Om aktier nytecknas för samtliga optionsrätter kan bolagets aktiekapital ökas med högst 140.000 kr, vilket motsvarar cirka 16,9 procent av det totala aktiekapitalet och antalet röster efter full utspädning. Om hänsyn tas till om samtliga utestående konvertibla skuldebrev skulle utnyttjats för konvertering så motsvarar de nya optionsrätterna totalt cirka 7,8 procent av det totala aktiekapitalet och antalet röster efter full utspädning. Om även samtliga utestående optionsrätter skulle utnyttjas för nyteckning av aktier så blir motsvarande siffra cirka 7,6 procent. Det totala antalet utestående optionsrätter motsvarar vid full teckning cirka 23,6 procent av det totala aktiekapitalet och antalet röster efter full utspädning. Om samtliga konvertibla skuldebrev utnyttjas för konvertering till aktier så motsvarar det totala antalet utestående optionsrätter vid full teckning cirka 11,4 procent av det totala aktiekapitalet och antalet röster efter full utspädning. Emissionen av förlagslånet med optionsrätterna kommer att kombineras med ett återköp av tidigare utgivna optionsrätter till marknadsvärde. Avsikten är att härigenom ersätta tidigare optionsrätter med nya optionsrätter som är bättre anpassade till rådande marknadsläge. För ytterligare information kontakta: Bengt Starke, VD för Cycore AB Telefon 018/65 65 60 Om Cycore: Cycore är ett av branschens ledande företag vad gäller interaktiv 3D- programvara för Internet. Cycore:s Cult3D® -programvara bygger på prisbelönad produktvisualiseringsteknik, och används på webbsidor, i Microsoft Office®-dokument och i Adobe® Acrobat® -filer. Syftet med programvaran är att hjälpa företag att öka sin försäljning on-line samt förbättra sin säljpresentation och kundservice. Fler än 400 kända märkesföretag, inklusive Palm, NEC, Canadian Broadcasting Corporation, ABB och Toyota använder Cult3D. Produkten har fler än 7 miljoner användare globalt. Företaget grundades i Sverige 1996, där även huvudkontoret finns. Företaget har också kontor i USA, Kanada, Storbritannien, Frankrike och Tyskland. Företaget har 66 anställda och omsättningen första kvartalet 2001 var 6,8 miljoner SEK. Se http://www.cycore.com för ytterligare information. Cult3D är ett registrerat varumärke tillhörande Cycore. Alla andra varumärken tillhör respektive ägare. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/06/27/20010627BIT00570/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/06/27/20010627BIT00570/bit0001.pdf