Bokslutskommuniké

CYCORE AB (publ) BOKSLUTSKOMMUNIKÉ 2001 Org nr 556531-8960 HELÅRET · Omsättningen ökade med 24 % till 22,0 MSEK (17,7) · Cult3D-relaterad försäljning uppgick till 21,4 MSEK (14,6) · Rörelseresultatet uppgick till --71,7 MSEK (--119,9), varav av- och nedskrivning på goodwill 10,4 MSEK (25,2) · Likvida medel uppgick till 12,6 MSEK (15,0) efter upptaget konvertibellån motsvarande 48,4 MSEK samt riktad nyemission till Sanyo och JAIC motsvarande 7,5 MSEK · Soliditeten var vid periodens utgång 80 % (79%) · Periodens kassaflöde uppgick till --2,3 MSEK (3,7) · Kraftfulla rationaliseringsprogram har genomförts; operativa kostnader har reducerats med 66% under året · 44% ökning av genomsnittlig intäkt per kundlicens · Flera stora tillverkande bolag initierade användande av Cult3D under året, bl.a. Motorola, Ericsson, Fiat och Sony. OKTOBER - DECEMBER · Omsättningen minskade med 36 % jämfört med samma period föregående år till 4,1 MSEK (6,4) · Cult3D relaterad omsättning uppgick till 4,1 MSEK (5,5) · Rörelseresultatet uppgick till --10,8 MSEK (--59,1), varav av- och nedskrivning på goodwill 0,3 MSEK (23,8) · 98,6% av det tecknade konvertibellånet konverterades till aktier · Motorola, Internationella Olympiska Kommittén (IOC), Lockheed och NASA exempel på nya kunder · Aktieteckning av och ingånget partnerskap med Sanyo Verksamhetens utveckling Cycore AB (publ) är ett svenskt företag med säte i Uppsala som tillhandahåller grafisk programvara främst avsedd för användning över Internet. Företaget grundades år 1996. Försäljning Försäljningen för Cult3D uppgick under tolvmånadersperioden till 21,4 MSEK (14,6). Totalt såldes 227 (291) fullprislicenser och 168 (251) återförsäljarlicenser. Den genomsnittliga intäkten per licens ökade med 44 % jämfört med samma period föregående år. Dessutom ökade modellerings- och utbildningsintäkterna med 75% jämfört med föregående år. Omsättningsökningen under 2001 jämfört med år 2000 kan i allt väsentligt hänföras till de två första kvartalen. Under det tredje kvartalet stannade försäljningsökningen upp, ökningen var endast 1% jämfört med samma period förra året (3,4 MSEK vs. 3,3 MSEK). Försäljningen minskade därefter i kvartal 4 med 36% jämfört med samma period föregående år ( 4,1 MSEK vs 6,4 MSEK). Omsättningen under kvartal fyra ökade dock med 18% jämfört med kvartal tre (4.1 MSEK vs. 3.4 MSEK). Totalt sett har alltså omsättningen under det sista halvåret stabiliserats på klart lägre nivåer än under slutet av 2000 samt under våren 2001. Vi bedömer att denna lägre omsättningsnivå framför allt beror på den allmänna lågkonjunkturen och den gradvisa personalminskning av sälj- och marknadsföring personal som Cycore genomfört under året. Användandet av Cycore''s Cult3D produkt har ökat stadigt under året och i det närmaste exploderade i september eftersom CNN använde Cult3D för att visualisera händelser och objekt relaterade till terroristattackerna i USA. I slutet av året beräknas Cult3D ""plug-in"" programvaran ha distribuerats till över över 11 miljoner användare, och cirka 75000 personer hade laddat ned utvecklings-verktyget Cult3D Designer från Cycores hemsida. Båda programvarorna distribueras dessutom via flera andra kanaler, t ex via CD. Som tidigare rapporterats har många företag initierat sitt användande av Cult3D under året. Under det fjärde kvartalet tillkom företag som Motorola, Olympiska Kommittén, Lockheed och NASA. Cycore har nu ett stort antal referenskunder inom de flesta marknadssegmenten, t.ex. bilindustrin, konsumentelektronik- och läkemedelssektorn. Utmaningen för Cycore består i att göra dessa kunder till storanvändare av Cult3D snarare än ""pilotanvändare"". Marknaden är fortfarande så omogen att de flesta bolagen väljer att ""starta smått"". Tiden från ""pilottest"" till fullskalig användning minskade dock kontinuerligt, ett bra exempel är Motorola. Cycore kommer under 2002 att fokusera på att få existerande kunder att öka sitt Cult3D utnyttjande. Effektiviseringsprogram Eftersom försäljningsökningen under året inte motsvarade ställda förväntningar och eftersom tillgången på kapital begränsats kraftigt, genomförde Cycore tre effektiviseringsprogram under året för att så snabbt som möjligt skapa lönsamhet i bolaget. Antalet marknadskontor har därför minskat, rejäla personalminskningar har genomförts, produktlinjer har eliminerats och marknadsföring reducerats kraftigt. Strategin bakom personalreduktionen har varit att fokusera på effektiv säljpersonal och kärnkompetens i produktutveckling samt reducera kostnaderna för administration och marknadsföring. Programmet har haft som mål att nedbringa månadskostnaderna med cirka 70% från cirka 9 MSEK i början av 2001 till cirka 2,5 MSEK under början av 2002. Affärs- och produktutveckling Cycore fortsätter sin strategi att söka effektiva hävstänger genom olika former av partnerskap och allianser. Nya samarbetsavtal har slutits med företag under hela året, i fjärde kvartalet slöts följande avtal: · Market Tools. Cycore samarbetar med Market Tools för att effektivisera arbetet med marknadsundersökningar, framför allt i produktutvecklingsprocesser hos tillverkande bolag. Se vidare på http://www.cycore.com/news/prelease_view.asp?id=339 · Sanyo. Ett djupt samarbete etablerades i november, där Sanyo blir Cult3D distributörer i Japan, mjukvaran översätts till japanska, produktutveckling genomförs gemensamt mm. Se vidare på http://www.cycore.com/news/prelease_view.asp?id=339 · ATI. I december annonserades samarbetet med en av världens största grafikkortstillverkare ATI, som kommer att samdistribuera Cult3D i sina RADEON 8500 kort. Se vidare på http://www.cycore.com/news/prelease_view.asp?id=343 Anställda Antalet anställda har under året reducerats med 61 personer till 48 (109). I slutet av tredje kvartalet och under fjärde kvartalet sades totalt 25 personer upp, varav 7 lämnade företaget redan under fjärde kvartalet. Företaget kommer således att ytterligare minska antalet anställda med ca 18 personer och beräknas därför ha ca. 30 anställda i slutet på kvartal 1, 2002. Den totala neddragningen från 109 personer i början av 2001 till ca. 30 personer i mars 2002 har till största delen genomförts framför allt i och med avvecklingen respektive frysningen av utvecklingsprojekten AllaDessa och PuppetTime, minskning av marknadsföring samt förflyttningen av det nordamerikanska huvudkontoret till Toronto. Resultat och finansiell ställning Januari-December Beträffande de olika kvartalssiffrorna hänvisas till sammanställningen på sid 6 Omsättning Cycores intäkter under perioden uppgick till 22,0 MSEK (17,7) vilket är en ökning jämfört med år 2000 med 24 % eller 4,3 MSEK. Försäljningen av Cult3D-licenser uppgick till 14,0 MSEK (10,4) eller 64 % av intäkterna. Omsättningen från Cult Effects uppgick till 0,3 MSEK (2,9) vilket motsvarade 1 % av intäkterna under perioden. Resterande del av intäkterna 7,7 MSEK (4,4), avsåg huvudsakligen modellering och utbildning. Den nordamerikanska marknaden utgjorde 27 % av intäkterna jämfört med 46 % under år 2000. Resultat Cycores resultat före finansnetto uppgick till -71,7 MSEK (-119,9) under året. Rörelsens resultat har belastats med kostnadsförda utvecklingskostnader, goodwillavskrivningar samt omstruk- tureringskostnader av engångskaraktär i USA och i Sverige. Goodwill avseende dotterbolaget Puppet-Time Inc har under tredje kvartalet nedskrivits i sin helhet. Goodwill av- och nedskrivningar uppgick för perioden till 10,4 MSEK (25,2). Kassaflöde Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till --57,2 MSEK (-92,6) och koncernens nettoinvesteringar uppgick till 1,0 MSEK (10,5). Kassaflödet från finansieringsverksamheten uppgick till 55,8 MSEK (106,8), och bestod i huvudsak av upptaget konvertibellån. Därmed uppgick årets kassaflöde till -2,3 MSEK (3,7), vilket bidrog till att likvida medel vid årssskiftet uppgick till 12,6 MSEK (15,0). Därtill fanns outnyttjade krediter om 1,2 MSEK. Soliditet Soliditeten uppgick vid periodens utgång till 80 % (79). Finansiering Bolaget har under året tillförts 48,4 MSEK genom utgivande av de konvertibla skuldebrev som en extra bolagsstämma 15 februari 2001 beslutade om. Under perioden 1 oktober -- 30 november 2001 hade konvertibelägare möjlighet att konvertera sina skuldebrev till aktier. Konverteringen är registrerad den 14 december hos PRV och utfallet blev att 98,6 % av det tecknade beloppet konverterades. Detta innebär att antalet aktier i Cycore AB (publ) har utökats med 9 546 320 aktier till 16 396 405 aktier, motsvarande en ökning med 139 %. Aktiekapitalet efter detta utgör 1 639 640,50 kronor. Kvarstående skuld av konvertibellånet enligt ovan uppgår härefter till 671 130 kronor. Tidpunkt för återbetalning av lånet är 31 december 2002. Bolaget har i juni 2001 beslutat uppta ett förlags-lån genom emission som har förenats med 1 400 000 avskiljbara optionsrätter i två serier om 700 000 vardera, där varje optionsrätt berättigar till teckning av en aktie. Optionerna har under det tredje kvartalet distribuerats till anställda i koncernen och till nytillträdda styrelseledamöter. Vid en extra bolagsstämma den 30 november, 2001, godkändes styrelsens beslut av den 1 november 2001 om nyemission riktad till Sanyo respektive Japan Asia Investment Co Ltd med högst 416 000 nya aktier. Aktiekapitalet ökas med högst 41 600 kr. Denna nyemission tillförde bolaget 7,5 MSEK och har bokförts som pågående nyemission tills registrering sker hos PRV. Som nämnts ovan uppgick de likvida medlen vid årsskiftet till 12,6 MSEK. Det i slutet av tredje kvartalet initierade effektiviseringsprogrammet kommer att gradvis minska kostnaderna till cirka 2-3 MSEK per månad. Eftersom intäkterna i lågkon-junkturen är osäkra behöver företaget sannolikt ytterligare kapitaltillskott för att kunna tackla intäktssvängningar under de närmaste kvartalen. Investeringar Koncernens investeringar i materiella anlägg-ningstillgångar uppgick under perioden till 1,4 MSEK (4,7). Inga immateriella investeringar har gjorts under året (0,0 MSEK januari-december 2000). Löpande utvecklingskostnader bokföres direkt via resultaträkningen. Finansiella investeringar var negativa, -0,4 MSEK (1,6) på grund av omklassificering av långfristiga fordringar. Utsikter I slutet av kvartal 4, 2001 samt i början av kvartal 1, 2002 har en viss återhämtning på den nordamerikanska marknaden kunnat skönjas. I Asien är marknaden dock mycket dämpad, även om Cycore genom partnerskapet med Sanyo ser en viss ökning av aktiviteterna i Japan. I Europa ses kortsiktigt inga större förändringar; marknaden finns där men aktiviteten är för närvarande låg. Globalt sett är vi således fortfarande i en lågkonjunktur och Cycore bedömer att marknaden endast långsamt kommer att förbättras över året. 2002 ser ut att bli ett mellanår, medan förhoppningarna för 2003 är större; affärsprocesser trimmas alltmer med Cult3D-relaterade applikationer som t.ex. produktkonfiguratorer on-line. Pionjärer kommer att lansera applikationer i år och vi bedömer att dessa typer av applikationer kommer att bli vanliga under år 2003. Givet de kraftfulla effektiviserings- och fokuseringsprogrammen under 2001, kommer Cycore att ha bättre förutsättningar för att ""övervintra"" lågkonjunkturen. Trots lågkonjunkturen förväntas därför en markant resultatförbättring under 2002. Investeringarna från de japanska bolagen stärker bolaget. Det är dock ledningens bedömning att balansräkningen bör stärkas yttterligare för att kunna nå den uthållighet som krävs om lågkon-junkturen skulle visa sig vara långvarig. Kommande informationstillfälle Datum för årsredovisningens offentliggörande är ännu ej fastställt. Ordinarie bolagsstämma kommer att hållas 7 maj 2002. Delårsrapporten för perioden januari-mars 2002 kommer att offentliggöras 22 maj 2002. Uppsala 21 februari 2002 Bengt Starke Verkställande Direktör Cycore AB (publ) Denna delårsrapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisorer. Samma redovisningsprinciper och beräkningsmetoder som i senaste årsredovisningen har använts vid upprättandet av delårsrapporten. Bolagets redovisnings- och värderingsprinciper överensstämmer med Redovisningsrådets rekommendationer och uttalanden. För ytterligare information kontakta: CEO Bengt Starke 018/65 65 60 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/21/20020221BIT00320/bit0001.doc Hela Bokslutskommunikén http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/21/20020221BIT00320/bit0002.pdf Hela Bokslutskommunikén