Cycore omförhandlar avtal att förvärva SIM

Cycore omförhandlar avtal att förvärva SIM Cycore AB (publ) har tidigare annonserat sin intention att förvärva samtliga aktier i det norska bolaget Systems In Motion A/S utöver de 7,5% man redan äger. P g a ett negativt utslag avseende skatteuppskov från de norska myndigheterna väljer nu Cycore att omförhandla kontraktet. Cycore AB (publ) och Systems In Motion A/S (SIM) har sedan tidigare ett djupt samarbete bl a genom att SIMs polygonreduceringsteknologi ingår som en del i Cycores prisbelönta Cult3D produkt för interaktiv 3D visualisering. I augusti 2000 kungjorde Cycore sin intention att förvärva samtliga aktier i SIM. P g a ett negativt utslag avseende skatteuppskov från de norska myndigheterna väljer nu Cycore att nyttja sin möjlighet att omförhandla kontraktet. Detta innebär att affären ej kommer att fullföljas i linje med ursprungsavtalet från augusti 2000. "Cycore och SIM är helt eniga kring principerna för hur vi ska samverka fortsatt. De norska myndigheternas ställningstagande har dock radikalt förändrat förutsättningarna för att kunna slutföra affären på överenskommet sätt" säger Bengt Starke VD för Cycore AB. "Diskussioner pågår med SIMs ägare och ledning, och jag räknar med att vi kommer formalisera en ny legal form för vår fortsatta samverkan," fortsätter han. "Förutsättningarna har förändrats så påtagligt att affären i sin tidigare form blev ofördelaktig för alla parter" säger Öyvind Rideng, VD för SIM "Det är dock vår absoluta ambition att hitta en mer passande form för fortsatt nära samverkan med Cycore," fortsätter han Parterna räknar med att en ny godtagbar legal form för samarbetet skall kunna offentliggöras under andra kvartalet, 2001. För ytterligare information kontakta: Claes Granath, Marknadsdirektör Cycore AB Telefon 018/65 65 60 Om Cycore: Cycore är ett av branschens ledande företag vad gäller interaktiv 3D- programvara för Internet. Cycore:s Cult3D® -programvara bygger på prisbelönad produktvisualiseringsteknik, och används på webbsidor, i Microsoft Office®-dokument och i Adobe® Acrobat® -filer. Syftet med programvaran är att hjälpa företag att öka sin försäljning on-line samt förbättra sin säljpresentation och kundservice. Fler än 300 kända märkesföretag, inklusive Palm, NEC, Canadian Broadcasting Corporation, ABB och Toyota använder Cult3D. Produkten har fler än 6 miljoner användare globalt. Företaget grundades i Sverige 1996, där även huvudkontoret finns. Företaget har också kontor i USA, Kanada, Storbritannien, Frankrike och Tyskland. Den 31 december 2000 hade Cycore 109 anställda och omsättningen under år 2000 var 17,7 miljoner SEK. Se http://www.cycore.com för ytterligare information. Om Systems In Motion: Systems In Motion AS (SIM) utvecklar och säljer programvara för 3D grafik. Kunder är företag som NASA, Boeing, British Aerospace, Statoil, Telenor och Cycore. Rational Reducer är ett världsledande optimeringsverktyg för 3D grafik i realtid och på Internet. Coin är ett "open source" programmeringsverktyg. Företaget levererar också konsulenttjänster och totalprojekt. SIM är en viktig partner för videreutveckling av Cult3D. Företaget grundades 1994, och har kontor i Oslo ochTrondheim. For mer information, se http://www.sim.no, kontakta sales@sim.no, eller ring +47 22 11 41 60 Cult3D är ett registrerat varumärke tillhörande Cycore. Alla andra varumärken tillhör respektive ägare. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/03/19/20010319BIT00330/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/03/19/20010319BIT00330/bit0001.pdf