Delårsrapport Januari-Mars 2002

DELÅRSRAPPORT JANUARI -MARS 2002 JANUARI - MARS · Omsättningen minskade med 15 % jämfört med samma period föregående år till 5,8 MSEK (6,8) · Omsättningen fortsatte dock att öka för andra kvartalet i rad och ökade med 40% eller 1,7 MSEK jämfört med kvartal 4, 2001. · Cult3D-relaterad försäljning uppgick till 5,4 MSEK (6,4) · Rörelseresultatet uppgick till --5,0 MSEK (-21,8), varav av- och nedskrivning på goodwill 0,3 MSEK (0,7) · Likvida medel uppgick till 6,4 MSEK (43,0) · Soliditeten var vid periodens utgång 79 % (31%) · Periodens kassaflöde uppgick till --6,2 MSEK (28,0) · Nokia''s mobiltelefondivision valde under kvartalet Cult3D som global ""web3D standard"" · Det interna kostnadsreduktionspro-grammet har fortsatt under första kvartalet. Kostnaderna minskade med 30% jämfört med kvartal 4, 2001 · Verksamhetens utveckling Cycore AB (publ) är ett svenskt företag med säte i Uppsala som tillhandahåller grafisk programvara främst avsedd för användning över Internet. Företaget grundades år 1996. Försäljning Försäljningen för Cult3D uppgick under tremånadersperioden till 5,4 MSEK (6,4). Totalt såldes 40 (75) fullprislicenser och 37 (66) återförsäljarlicenser. Den genomsnittliga intäkten per licens ökade med 4 % jämfört med samma period föregående år. Modellerings- och utbildningsintäkterna minskade med 10% jämfört med föregående år. Under första kvartalet började vissa positiva konjunkturtecken synas i Nordamerika. I Europa och Asien var det däremot fortfarande långa beslutstider. Nyförsäljningen av licenser blev därför lägre än förväntat och var mindre än motsvarande kvartal år 2001. Antalet företag som förnyade sin årliga licens var däremot i enlighet med förväntningarna. Efter en lång process och i hård konkurrens tecknade Cycore licensavtal med Nokias mobiltelefondivision, som därmed tog principbeslutet att implementera Cult3D som global web3D standard. Effektiviseringsprogram Effektiviseringsprogrammet fortsatte som planerat under kvartalet. Antalet anställda har reducerats enligt plan. Övriga kostnader har också reducerats, vilket totalt gav en 30%-ig kostnadsminskning för kvartalet, jämfört med kvartal 4, 2001. Den operativa kostnadsmassan är nu nere på den planerade nivån om ca 2,5 MSEK. Ytterligare planerade kostnadsnedskärningar är marginella. Företaget bedömer nu sig ha en långsiktig hållbar kostnadsnivå, som skall förändras i princip endast i det fall försäljningen ökar mer än förväntat. Affärs- och produktutveckling Under kvartalet har stort fokus lagts på färdigställande av två utvecklingsprojekt som syftar till att skapa nya användningsområden för Cult3D teknologin. Ett av projekten testades under kvartalet i pilotmiljö. Båda projekten är planerade för lansering under kvartal 2, 2002. Ett annat prioriterat område är vidareutvecklingen av distributionssystemet. Kortsiktigt koncentreras nu kanalförsäljningen mot ett färre antal distributörer som tidigare visat sig effektiva. Långsiktigt söks en mer stabil partner som, genom sitt redan etablerade distributionssystem, har potential att väsentligt öka Cult3D- försäljningen. Anställda Antalet anställda har under året reducerats med 19 personer till 29 (77). I slutet av tredje kvartalet och under fjärde kvartalet 2001 sades totalt 26 personer upp, varav 7 lämnade företaget redan under fjärde kvartalet. Resterande 19 anställda lämnade företaget under första kvartalet 2002. Företaget bedömer att antalet anställda (29) är det antal som beräknas vara den ungefärliga långsiktiga ""övervintringsstyrkan"". Resultat och finansiell ställning Januari-Mars Beträffande de olika kvartalssiffrorna hänvisas till sammanställningen på sid 5. Omsättning Cycores intäkter under perioden uppgick till 5,8 MSEK (6,8) vilket är en minskning jämfört med år 2001 med 15 % eller 1,0 MSEK. Försäljningen av Cult3D-licenser uppgick till 3,6 MSEK (4,5) eller 62 % av intäkterna. Resterande del av intäkterna 2,2 MSEK (2,3), avsåg huvudsakligen modellering och utbildning. Den nordamerikanska marknaden utgjorde 27 % av intäkterna jämfört med 22 % under år 2001. Resultat Cycores resultat före finansnetto uppgick till -5,0 MSEK (-21,8) för perioden. Rörelsens resultat har belastats med kostnadsförda utvecklingskostnader. Av- och nedskrivningar på goodwill uppgick för perioden till 0,3 MSEK (0,7). Kassaflöde Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till --6,2 MSEK (- 18,6) och koncernens nettoinvesteringar var negativa och uppgick till - 0,2 MSEK (0,3). Kassaflödet från finansieringsverksamheten uppgick till -0,2 MSEK (46,9). Därmed uppgick årets kassaflöde till -6,2 MSEK (28,0), vilket bidrog till att likvida medel vid kvartalsskiftet uppgick till 6,4 MSEK (43,0). Därtill fanns outnyttjade krediter om 1,2 MSEK. Soliditet Soliditeten uppgick vid periodens utgång till 79 % (31%). Finansiering Det blir med stor sannolikhet aktuellt att under året ytterligare stärka bolaget med ett begränsat kapitaltillskott, framför allt för att kunna förstärka försäljningsorganisationen i de områden som bedöms ha den kortsiktigt största potentialen. Dessutom bör utrymme skapas för speciella tekniska utvecklingsinsatser, oftast i samarbete med en partner. Investeringar Koncernens investeringar i materiella anläggningstillgångar var negativa -0,2 under kvartalet (0,6). Inga immateriella investeringar har gjorts under kvartalet (0,0 MSEK jan-mars 2001). Löpande utvecklingskostnader bokföres direkt via resultaträkningen. Koncernen hade inga finansiella investeringar under kvartalet (-0,3). Utsikter Bedömningen att 2002 blir ett ""övervintringsår"" står fast. Marknaden kommer troligtvis endast långsamt att återhämta sig. Det viktigaste för Cycore blir att konsolidera till en minimal kostnadsnivå och samtidigt utveckla användningsområdena för Cult3D mot applikationer av hög ""nyttograd"", applikationer som kortsiktigt ger signifikanta effekter på kundernas kostnader och intäkter. Givet den numera låga kostnadsnivån i företaget, kommer resultatet för året med stor sannolikhet att förbättras kraftigt jämfört med år 2001. Förutsättningarna för denna resultatförbättring är dock också att intäktsnivån från kvartal 1, 2002 vidmaktshålls. Kommande informationstillfälle Delårsrapporten för perioden april-juni 2002 kommer att offentliggöras 30 augusti 2002. Uppsala 22 maj 2002 Bengt Starke Verkställande Direktör Cycore AB (publ) Denna delårsrapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisorer. Samma redovisningsprinciper och beräkningsmetoder som i senaste årsredovisningen har använts vid upprättandet av delårsrapporten. Bolagets redovisnings- och värderingsprinciper överensstämmer med Redovisningsrådets rekommendationer och uttalanden. För ytterligare information kontakta: CEO Bengt Starke 018/65 65 60 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/22/20020522BIT00930/wkr0001.doc Hela rapporten http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/22/20020522BIT00930/wkr0002.pdf Hela rapporten