Samtliga rättigheter för Cult Effects övergår till Adobe

Report this content

Samtliga rättigheter för Cult Effects övergår till Adobe Den 26 september 2000 tecknade Cycore och Adobe avtal om försäljning av Cycores 2D-teknologi för specialeffekter inklusive produkten Cult Effects. I enlighet med detta avtal övergår nu samtliga rättigheter för Cult Effects till Adobe. Adobe har därmed exklusiva rättigheter att använda teknologin och marknadsföra produkten under varumärket Cult Effects eller annat varumärke. För Cycore innebär detta ytterligare ett steg mot ett renodlat fokus på 3D-programvara för Internet. Enligt avtalet i september 2000 erhåller Cycore 1,5 miljoner US$ över en tvåårsperiod för 2D-teknologi samt överlåter fr o m 26 februari 2001 samtliga rättigheter till produkten Cult Effects. Ingen ytterligare köpeskilling har utgått kopplat till gårdagens transaktion. "Cult Effects är en mycket bra produkt baserad på en innovativ teknologi. Vi på Cycore är stolta över att ha utvecklat och lanserat den. Produkten och teknologin kommer att utgöra ett värdefullt tillskott till Adobes produktprogram. Vi är också övertygade om att Cult Effects fulla potential kommer att tillvaratas på bästa sätt inom Adobe, samtidigt som Cycore kan fokusera på att tillvarata den fulla potentialen i vår huvudprodukt, Cult3D, som är avsedd för interaktiv 3D visualisering på Internet," säger Bengt Starke, VD för Cycore. "Vi har fått en väldigt positiv respons på version 5.2 av Cult3D, som vi lanserade för ett par veckor sedan, och upplever en fortsatt ökande acceptans för produkten. Fokuset på Cult3D ökar vår tydlighet och förutsägbarhet mot marknaden, vilka jag bedömer som ett par av de viktigaste framgångsfaktorerna för 2001", fortsätter han. Se även pressrelease från den 26 september, 2000 "Cycore säljer 2D teknologi" på www.cycore.com. För ytterligare information kontakta: Claes Granath, Marknadsdirektör för Cycore AB Telefon: 018-65 65 60 eller 0703-555 465 Om Cycore: Cycore är ett av branschens ledande företag vad gäller interaktiv 3D- programvara för Internet. Cycore:s Cult3D® -programvara bygger på prisbelönad produktvisualiseringsteknik, och används på webbsidor, i Microsoft Office®-dokument och i Adobe® Acrobat® -filer. Syftet med programvaran är att hjälpa företag att öka sin försäljning on-line samt förbättra sin säljpresentation och kundservice. Fler än 300 kända märkesföretag, inklusive Palm, NEC, Canadian Broadcasting Corporation, ABB och Toyota använder Cult3D. Produkten har fler än 6 miljoner användare globalt. Företaget grundades i Sverige 1996, där även huvudkontoret finns. Företaget har också kontor i USA, Kanada, Storbritannien, Frankrike och Tyskland. Den 31 december 2000 hade Cycore 109 anställda och omsättningen under år 2000 var 17,7 miljoner SEK. Se http://www.cycore.com för ytterligare information. Cult3D är ett registrerat varumärke tillhörande Cycore. Alla andra varumärken tillhör respektive ägare. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/27/20010227BIT00620/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/27/20010227BIT00620/bit0001.pdf