• cyelmaan/

Telefonjouren ”Jourhavande Medmänniska” fyller 40 år! – Samhällets resurser räcker inte till.

Report this content

Varje år inkommer mer är 200 000 samtal till Stockholmsjouren ”Jourhavande Medmänniska” som drivs ideellt och är öppen mellan nio på kvällen och sex på morgonen årets alla dagar. P.g.a. resursbrist kan endast 8 % av samtalen tas emot. Under årens lopp har nästan 1 000 frivilliga delat på uppgiften att vara ”En röst i natten” när någon som behöver prata med en medmänniska har ringt till jouren via 112 eller direkt 08 – 702 16 80.

Det är 40 år sedan telefonjouren startades i Danderyds församling där nu föreningens medlemmar tillsammans med gäster samlas lördagen den 16 oktober för att högtidlighålla bildandet av föreningen Jourhavande Medmänniska.

Jourhavande Medmänniska drivs på en ideell basis av ca 100 medlemmar som varje natt året runt åtar sig att vara ”En röst i natten” för medmänniskor som behöver någon att tala med när ångesten, svårigheter och/eller ensamheten är svår.

Till telefonjouren, som nås antingen via 112 eller på det egna numret 08-702 16 80, inkommer det i snitt 17 000 samtal varje månad. JM har idag tyvärr endast kapacitet att ta emot 8 % av samtalen.

– Vår upplevelse är ofta att de samhälleliga resurserna inte räcker till. Ensamheten i vårt samhälle är stor idag och behovet av fler människor som engagerar sig för varandra har ökat.

– Vikten för oss alla att leva och verka i ett samhällsklimat där människor hinner bry sig om varandra för att må bra är inte underskattat av någon och därför borde det kanske avsättas mera resurser till detta?  En bra början kan i alla fall vara att ge en medmänniska några timmar av sin tid varje månad. Vi behöver vara många fler människor som hjälps åt säger Bo Kjellson, föreningens ordförande.

Bo Kjellson, 070 – 549 95 58, ordförande i Jourhavande Medmänniska.

www.jourhavande-medmanniska.com

Jourhavande Medmänniska är en telefonjour i Stockholm som startades av en läkare i Danderyd. Föreningen drivs helt ideellt och är politiskt och religiöst oberoende. Den som vill bli en Jourhavande Medmänniska får söka till föreningens interna utbildning som är på runt 30 timmar och består av både teori och praktiska övningar. Den som blir medlem i Jourhavande Medmänniska förbinder sig att stanna i föreningen i minst tre år. Föreningen har drygt 100 medlemmar. Journumret till Jourhavande Medmänniska är 08 – 702 16 80.

www.jourhavande-medmanniska.com