Ipeer Hosted VMware bästa molntjänsten enligt Techworld

Den svenska cloudleverantören Ipeers Hosted VMware utsågs till bästa tjänst då Sveriges ledande forum för IT-proffs, IDG:s tidning Techworld testade sju av de största molntjänsterna. Bland övriga tjänster i testet fanns Amazon, Microsoft Azure och Rackspace. Techworld fann stora skillnader mellan tjänsterna där Ipeers kombination av god prestanda, enkel administration, snabb support och prisvärdhet låg i topp med betyget 86 av 100.

Ipeer bedömdes ha en flexibel och bra portal med vCloud Director och mycket bra nätprestanda med en uppmätt hastighet in på 710 och ut på 770 megabit. Techworld anmärkte på fördelarna av att ha en svensk leverantör och summerade:

”Kombinationen av god prestanda, enkel administration och snabb support gör att vi får känslan av att ha ett eget prisvärt datacenter, fast på en annan plats… ...Konkurrenterna har sina styrkor och svagheter men sammantaget anser vi idag att Ipeer ligger i topp, de erbjuder en mycket bra lösning som ger oss frihet och flexibilitet till en rimlig prislapp.”

– Ipeer Hosted VMware har blivit populär inte bara hos Techworld utan även bland våra kunder. Ipeers företagskunder kräver bästa möjliga molntjänster och prestanda i Sverige. Vi är glada över detta kvitto på att vi lyckas ge dem det, det skall vi fortsätta med, säger Ipeers VD Johan Hedlund.

– Att Ipeer fått denna utmärkelse i konkurrens med globala leverantörer är ett kvitto på att lokala tjänsteleverantörer kan utmana globala alternativ med lokala anpassningar och mervärden. Ipeer valde tidigt att bygga sin tjänst på VMwares världsledande teknologi och har skickligt utvecklat en tjänst i absolut toppklass. VMware är stolta att vara en del av denna framgång. Marknaden kan nu med trygghet konsumera dessa tjänster på den lokala marknaden med vetskap om att detta är riktigt bra, säger VMwares Sverigechef Per Gustafsson.

Techworld utgick ifrån ett scenario med ett företag som främst använder Windowsservrar, och vill placera dessa i molnet för att spara tid och pengar. Tidningen skapade en servermiljö med maximalt likartad konfiguration för infrastrukturmolntjänster (IaaS) hos bland andra Amazon EC2, Microsoft Azure, Rackspace, Profitbricks och Ipeer. Då Techworld testade en tjänst per leverantör föll valet hos Ipeer på Hosted VMware, som vilar på IBM hårdvara för servrar och lagring.

Sedan kördes prestandatest på disk (Iometer) och nätverk (Speedtest.net). Techworld bedömde också hur lättadministrerad miljön var, vilka kringfunktioner som fanns och hur enkelt det var att registrera sig och komma igång.

Techworld fann att alla leverantörerna hade kunnat fungera i tidningens scenario, men hittade stora skillnader vad gäller användarvänlighet och vitala kringfunktioner. Hos tre av sju leverantörer kunde man exempelvis inte ladda upp egna ISO-filer själv.

Erik Arnberg,
Marknadsansvarig, Ipeer,
erik.arnberg@ipeer.se, 070 398 7534

Ipeer är en ledande svensk leverantör av företagslösningar inom moln- och hostingtjänster och en del av systemintegratören Cygate. Ipeer erbjuder med stor produktbredd och stöd av Cygates unika nät- och säkerhetskompetens optimala driftlösningar. Kunderna varierar från mindre företag till stora e-handelssajter, banker och internationella koncerner. Ipeer har 65 anställda med lång erfarenhet av företagshosting. Ipeer grundades 2006 och har datacenter i Sverige samt kontor i Karlstad och Stockholm samt i Bangalore i Indien. www.ipeer.se

Taggar:

Citat

Ipeer Hosted VMware har blivit populär inte bara hos Techworld utan även bland våra kunder. Ipeers företagskunder kräver bästa möjliga molntjänster och prestanda i Sverige. Vi är glada över detta kvitto på att vi lyckas ge dem det, det skall vi fortsätta med.
Johan Hedlund, VD Ipeer