Cygate Måldata uppgraderar Systembolagets riks-täckande butiksnät

Report this content

Cygate Måldata uppgraderar Systembolagets riks-täckande butiksnät Cygate Måldata uppgraderar Systembolagets nätverkslösning, som länkar samman bolagets butiker runt om i landet. Projektet sker i samarbete med Telia och det totala ordervärdet uppgår till drygt 20 Mkr. Systembolagets 420 butiker är sammanlänkade i ett gemensamt kommunikationsnät. Uppgraderingen förenklar installationer av nya interna system samt möjliggör att fler applikationer kan hanteras mellan huvudkontoret och butikerna. Dessutom kan fler korttransaktioner mellan butikerna och FöreningsSparbanken genomföras. Utöver detta leder uppgraderingen till att kommunikationen mellan butikerna och huvudkontoret blir avsevärt stabilare. Uppgraderingen gör att hastigheten i nätet fyrfaldigas. De nya länkarna får en överföringshastighet på 512 kbps. Lösningen består även av kraftfullare aktiva komponenter samt utökad drift och övervakning, som bl.a. omfattar anpassning av Cygate Måldatas helpdeskfunktion. Uppgraderingen är en vidareutveckling av befintligt driftavtal. Systembolagets kommunikationsnät bygger på tjänster från Telia. I nätlösningen ingår X-Line, ISDN och ATM. För att betalkortssystemet ska fungera störningsfritt har varje butik en reservväg via Telia ISDN mot Föreningssparbanken. Från Cygate Måldatas helpdesk övervakas alla länkar och den aktiva utrustningen dygnet runt 365 dagar om året med bland annat Tivoli Netview. De aktiva komponenterna i nätet levereras av Cisco Systems. - Vi är mycket stolta och glada över att Systembolaget ger oss förnyat förtroende att genomföra ett avancerat projekt av den här digniteten, säger Nils Boghammar, VD för Cygate Måldata AB. För ytterligare information, kontakta: · Nils Boghammar, VD, Cygate Måldata AB, tel 08-734 40 15, mobil 0703-79 19 00. · Helena Söderström-Csordas, drift- och kommunikationsansvarig, Systembolaget, tel 08-789 36 53, mobil 0706-55 72 75. Cygate Måldata arbetar som systemintegratör och erbjuder tjänster, produkter och lösningar inom säker IT-infrastruktur. Cygate Måldata ingår i Cygate-koncernen, som finns representerad i Sverige, Finland och Danmark. För mer information, se www.cygatemaldata.se Cygate-koncernen erbjuder säkra infrastrukturlösningar inom röst-, data- och videokommunikation. Vi designar, installerar och underhåller nätverkslösningar baserade på IP-teknologi, som kombinerar våra egna lösningar med produkter från våra partners. Cygate tillhandahåller också lösningar för administration och övervakning av system och nätverk. Vår utbildningsverksamhet säkerställer att kundens IT-investeringar får ett optimalt utnyttjande. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/12/20030512BIT00060/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/12/20030512BIT00060/wkr0002.pdf