Vårens största cykeltrender

Report this content

2014 års cykelmodell ska vara bekväm för att skona ryggen, ha starka accentfärger och vara utrustad med personligt utvalda accessoarer. Allt enligt Cykelns Dags trendspaning baserad på en stor enkät bland cykelbranschens aktörer.

På lördag den 10 maj är det Cykelns Dag, som firas över hela Sverige med cykelparader, cykellopp och cykelutflykter, arrangerade av allt från kommuner till privatpersoner. De flesta cykelhandlare kommer att hålla öppet, redo att hjälpa och assistera de som ännu inte kommit igång med cyklandet för säsongen.

Inför Cykelns Dag har FoG (Svenska cykelfabrikant och grossistföreningen) gjort en trendspaningsenkät bland sina medlemmar, som består av Sveriges största tillverkare av kvalitétscyklar. En utveckling som flera cykelhandlare och tillverkare märkt de senaste åren är att svenska cyklister blivit mer medvetna och ställer allt högre krav på produkterna.

– Att cykla är en livsstil och val av cykel och utrustning något som görs med omsorg och eftertanke. De flesta konsumenter vet till exempel idag om en cykel är tillverkad i kolfiber även om den är lackerad, säger Joakim Stenberg, projektledare på Cykelns Dag.

När fler cyklar till jobb och för motionens skull har lättcyklade cityhybrider med flera användningsområden blivit mycket populära. Många väljer också att hitta den perfekta sittställningen genom en professionell ”bike fit”.

– De flesta behöver sitta mer upprätt på cykeln för att inte slita på rygg och axlar och för att få ut det mesta av sig själva på långa cykelturer. Det ser vi också på försäljningen av cyklar som är mer bekväma jämfört med de som vinner vindtunneltester, säger Fredrik Garnäs på Trek Sweden.

Vårens största cykeltrender i korthet:

Färger

I år är det matta och dämpade färger, gärna i kontrast till starka accentfärger som gäller. Accentfärgerna går främst i rött, blått, lila och grönt.

Modeller

Många vill cykla bekvämt. Lättcyklade cityhybrider lämpade för både träning och pendling är därför mycket efterfrågade. Allt fler vill cykla mer upprätt som är skonsammare för både rygg och axlar.

Årets tillbehör

Cykeln ska matcha vår personlighet, många väljer då köpa accessoarer för att individualisera en serietillverkad cykel. Främst handlar det om lampor och ringklockor som gärna får sticka ut.

Läs mer om Cykelns Dag:

Berit Gibbs, vd Cykel Motor och Sportfackhandlarnas riksförbund