Så ska lastcykeln bli det naturliga transportvalet

Report this content

I många europeiska städer är lastcykeln redan etablerad som transportmedel. Nu vill Cykelbranschen att det ska bli det naturliga valet även i Sverige. Men då krävs samverkan mellan alla aktörer – från staten och kommunerna till tillverkare och handel.
    – Ska vi rädda miljön och uppnå alla klimatmål måste alla i branschen jobba tillsammans, säger Hugo Wolgers, som driver Cyklande Rörmokaren.

Det är inte bara miljön som gynnas av att kortare transporter genomförs med lastcyklar i stället för bilar. Renare stadskärnor, minskad trängsel och bättre folkhälsa är bara några av alla fördelar.
    Trots det ligger Sverige långt efter i användningen av lastcyklar i jämförelse med andra europeiska länder. På ett seminarium under Forum Vätternrundan diskuterades hur det ska förändras.
    – I Europa är lastcyklar redan en mogen och etablerad del av flödet i logistiken. Vi ser att intresset börja öka även här i Sverige, men den stora massan har fortfarande inte förstått möjligheterna. Om vi hjälps åt kan vi skapa en förändring, säger Daniel Mäkinen, vd på Monark Exercise och ordförande i Cykelbranschen, och fortsätter:
    – Staten måste ge en knuff och skapa incitament så att det blir lättare för företag att satsa på lastcyklar. Dessutom behöver kommuner se över trafikplaneringen, medan handeln bör skapa kvalitativa affärslösningar.

Ett led i rätt riktning är att allt fler privatpersoner syns med lastcyklar i städerna. Men fortfarande är det få som använder dem i sin verksamhet. Ett av undantagen är Hugo Wolgers, som startade företaget Cyklande Rörmokaren för sex år sedan.
    – Jag ångrar mig inte en sekund. Det finns egentligen bara fördelar, som lagkänslan i teamet när vi har ett gemensamt mål. Dessutom är det extremt inspirerande att jobba med kunder som blir både förvånande och tacksamma att vi levererar på det sättet som vi gör. Precis som feedbacken vi får av samhället, säger Hugo.
    – Visst är det fysiskt tuffare, men också mycket smidigare, hälsosammare, smartare och ett väldigt mycket mer miljömässigt sätt att jobba på.

Hugo Wolgers försöker inspirera så många som möjligt att upptäcka vinsterna med att som hantverkare transportera sig på lastcykel. Men det är fortfarande för få som arbetar på samma sätt, menar han.
    – Ska vi rädda miljön och uppnå alla klimatmål måste alla i branschen jobba tillsammans. Cykling är ett väldigt enkelt sätt att minska utsläppen.

Precis som Daniel Mäkinen vill Hugo se att det skapas incitament, så att det blir lättare att välja bort bilar i storstäderna.
    – Vi har påvisat att det går. Men det saknas stöd från högre instanser. Vi i Sverige tror att vi är långt fram i cykelomställningen, men i själva verket är vi fortfarande långt efter.

Vad har du för tips till andra företagare?
– Led genom exempel. Det går inte att tvinga folk, utan man måste få dem att se fördelarna. Börja också i en liten skala och ge tid för anpassning. Se vad som fungerar för dig och sedan kan du implementera det hos medarbetarna.

Fakta

Så skapar vi förutsättningar för företagare att använda lastcyklar, enligt Cykelbranschen:

• Skapa incitament från såväl staten som kommuner.
  • Bygg bredare cykelvägar.
  • Se till att det finns ordentliga låsanordningar för att minska risken för stölder.
  • Skapa tillverkningsstandarder för lastcyklar, i dag finns inga alls.
  • Inför cykelzoner i städerna, så att inte fotgängare och cyklister behöver blandas ihop.
  • Undersök möjligheter för snabbcykelvägar.

För mer information, kontakta:

Daniel Mäkinen
Ordförande Cykelbranschen & vd för Monark Exercise
Daniel.Makinen@monarkexercise.se eller 070-379 96 39

Hugo Wolgers
Grundare Cyklande Rörmokaren
hej@cyklanderormokaren.se eller 072-341 00 27

Om Cykelbranschen

Cykelbranschen samlar svenska återförsäljare och tillverkare av cyklar samt cykelverkstäder. Organisationens ambition är att det ska finnas cyklar till försäljning som passar var och en av oss, att cyklister ska vara trygga med att lämna sin cykel till kunniga fackmän för service och att förbättra förutsättningarna för att cykla i Sverige.