Limassol årets vinnare på Cypern - miljardsatsning på ny marina

Report this content

Cypern investerar stort i Limassol och bygger bland annat en ny marina med plats för 1 000 båtar. Investeringarna uppgår till 350 miljoner euro och redan nästa år kommer de första båtarna att förtöja. Samtidigt byggs bostäder, restauranger och butiker i området. Hela projektet ska stå färdigt 2014 och är en av de satsningar som ska lyfta Limassol och hela Cypern som en attraktiv och trendig turistdestination.

Limassol är ett klassiskt resmål för turister från Norden. Den nya marinan är ett av många exempel på det nya Limassol som nu växer fram. Målet är att marinan ska bli den exklusivaste i hela Medelhavet och den ska rymma upp till 1 000 båtar med en storlek mellan 8 och 100 meter. Samtidigt byggs exklusiva bostäder, butiker och restauranger, allt med det glittrande havet direkt utanför dörren.

– Limassol går en ny vår till mötes och utvecklas snabbt i takt med att kundernas krav ökar. Det är en destination som har både stadscharm och fina stränder. Det är aldrig långt från trendig galleria till solstol på stranden. Limassol har alla förutsättningar för att bli en av årets vinnare på Cypern, säger Johan Lantz, chef för Cyperns turistråd i Norden.

Limassol har under flera år arbetat på att förena staden och havet. En lång strandpromenad ringlar idag från den gamla stadsdelen hela vägen ut efter stranden där hotellen ligger som på ett pärlband. Den nya marinan byggs nära den charmiga, gamla stadsdelen med tavernor, små caféer och ett medeltida fort. På fortet vigdes för övrigt en gång i tiden kung Rikard Lejonhjärta av England med Berengaria av Navarra. Hon blev krönt till Englands drottning och det lär vara enda gången i historien som en sådan kröning ägt rum utanför de brittiska öarna.

Norr om Limassol finns de vackra, gröna Troodosbergen. En halvtimmes bilresa bort från staden möts man av pittoreska byar som klänger sig fast på bergssluttningarna. Agroturismen frodas i bergen med eleganta boutiquehotell, enkla vandrarhem, samt butiker som säljer lokala produkter. Troodosbergen ruvar också på många konstskatter. Under den bysantinska tiden flydde många öbor och munkar från de pirathärjade kustområdena. De sökte skydd i bergen där de byggde kloster och kyrkor.

För mer information kontakta:

Johan Lantz
Cyperns Turistråd