Information från styrelsen i D. Carnegie & Co AB (publ)

Report this content

Riksgälden har idag meddelat att revisionsbyrån PwC utsetts att värdera aktierna i Carnegie Investment Bank AB. Investmentbanken Lazard har utsetts att värdera aktierna i Max Matthiessen Holding AB.

Med anledning av Riksgäldens information kring processen för värdering av aktierna i Carnegie Investment Bank AB och Max Matthiessen Holding AB, vill styrelsen i D. Carnegie och & Co AB (publ) (”Carnegie”) framföra följande:

Krediten från Riksgälden
• Krediten från Riksgälden är lämnad till Carnegie Investment Bank AB och inte till Carnegie. Carnegie har ställt säkerhet för krediten genom att pantsätta aktierna i Carnegie Investment Bank AB och Max Matthiessen Holding AB. Som en konsekvens skall denna låneskuld enligt Carnegies mening avräknas vid värderingen av Carnegie Investment Bank AB enligt sedvanligt förfarande vid beräkning av företagsvärdet på skuldfri basis. Det totala värdet på aktierna i Carnegie Investment Bank AB och Max Matthiessen Holding AB skall redovisas till Carnegie.

Pantrealisationen
• Riksgälden har genomfört ett övertagande genom att självt förvärva aktierna i Carnegie Investment Bank AB och Max Matthiessen Holding AB genom en påstådd pantrealisation. Pantrealisationen har genomförts utan att något lån varit uppsagt till betalning. Vid tidpunkten för pantrealisationen förelåg ingen värdering av panterna. Carnegie har ifrågasatt den rättsliga grunden för Riksgäldens pantrealisation och om Riksgälden korrekt tillämpat pantavtalet.

Värderingen av aktierna
• Styrelsen anser att värderingen av aktierna i Carnegie Investment Bank AB och Max Matthiessen Holding AB skall ske med utgångspunkt i bolagen såsom ”going concern”, enligt gängse värderingsmetoder vid företagsvärdering.

• Värderingen av aktierna skall ske med hänsyn till förhållandena vid tidpunkten för övertagandet av aktierna. Följande är en återgivning av den relevanta bestämmelsen i pantavtalet:

”Om Riksgälden själv övertar äganderätten till alla eller vissa av Aktierna [i Carnegie Investment Bank AB och Max Matthiessen Holding AB] i enlighet med punkt 6.1, annat än i samband med en offentlig auktion, ska Riksgälden värdera de relevanta Aktierna med hänsyn till förhållandena vid tidpunkten för övertagandet och, såvitt avser Aktierna i Låntagaren [Carnegie Investment Bank AB], i enlighet med de principer som anges i 4 kap 3 § 2 st och 5 kap. 1 § lagen (2008:814) om statligt stöd till kreditinstitut. Värderingen skall utföras skyndsamt och med bistånd av välrenommerat värderingsinstitut, såsom bank, investmentbank, värdepappersbolag eller revisor. Pantsättaren [Carnegie] ska ges tillgång till den slutliga värderingsrapporten. Om Pantsättaren inte godtar Riksgäldens värdering får Pantsättaren hänskjuta värderingsfrågan till prövningsnämnden enligt 3 kap. 4 § lagen (2008:814) om statligt stöd till kreditinstitut.”

Om Carnegie inte godtar Riksgäldens värdering av aktierna i Carnegie Investment Bank AB och Max Matthiessen Holding AB kommer värderingen att hänskjutas till den nya prövningsnämnd som tillskapats inom ramen för regeringens stabilitetsprogram. Skulle tvist uppkomma enligt pantavtalet kommer sådan tvist att avgöras av allmän domstol med Stockholms tingsrätt som första instans.