D&D köper tre konfektyrgrossister i Norrland

D&D köper tre konfektyrgrossister i Norrland D&D Dagligvaror ABs dotterbolag Dagab Närlivs AB kommer att förvärva tre lokala konfektyrgrossister i Norrland: * AB Godistransportören i Umeå * Mittgott i Östersund AB * Mittgott i Sundsvall AB Övertagandet sker den 1 april 2000. De tre företagens omsättning är tillsammans ca 160 miljoner kronor. - Vi tar över tre välskötta företag och stärker såväl vår marknad som vårt konfektyrkunnande i mellersta och övre Norrland, säger Börje Löwhagen, vd i Dagab Närlivs AB. - Efter att under tjugo år byggt upp Godistransportören till en stark position som fristående konfektyrgrossist vill vi nu sälja verksamheten, säger Anders Larsson, ägare till en av grossisterna, AB Godistransportören i Umeå. Vi är glada över att vår branschkollega Dagab Närlivs blev köparen och för vårt godiskunnande vidare. För mer information kontakta: Börje Löwhagen, vd Dagab Närlivs AB, tfn 08-553 99 740 eller 070-642 62 18 Urban Dahl, styrelseordförande Dagab Närlivs AB, tfn 070-562 88 41 Nya Dagligvarubolaget är arbetsnamnet på Sveriges näst största dagligvarubolag. Bolaget bildas genom ett samgående mellan Hemköpskedjan AB och D&D Dagligvaror AB. Bolaget kommer att bedriva parti- samt detaljhandel genom ett antal butiksrörelser, såsom Hemköp, SPAR, Vivo, Tempo, Willys, Matex, Exet osv. Bolaget får en sammanlagd nettoomsättning på ca 30 miljarder SEK och en marknadsandel på ca 20 procent i Sverige och 10 procent i Finland. Bolaget kommer att omfatta 1000 butiker i Sverige, varav 250 är hel- eller delägda och de övriga drivs av fristående handlare knutna till bolaget genom avtal, och 330 butiker i Finland, varav 80 är helägda och de övriga drivs av fristående handlare. Antalet medarbetare blir ca 7000. Bolaget blir noterat på OM Stockholmsbörsen A-Lista. Verkställande direktör är Mats Jansson från och med 15 mars 2000. D&D Dagligvaror AB är ett dagligvaruföretag som etablerar, utvecklar, anskaffar, förädlar och bedriver detaljhandel. D&D är partihandel även för externa detaljistkunder. D&D bildades våren 1999 genom ett samgående mellan D-gruppen AB och Dagab AB. D&D ägs till 50 procent av handlare och till 50 procent av Axel Johnson AB. D&D är den tredje största butiksgruppen inom den svenska dagligvaruhandeln. Bland D&Ds drygt 900 butiker ingår profilerna Vivo, Exet, Matex, Rätt Pris!, SPAR, Willy:s, Billhälls, HP, Bra Storlivs, Tempo och Jourlivs. D&D har ca 2700 medarbetare. Dagab Närlivs AB är ett bolag inom D&D Dagligvaror koncernen, som har en rikstäckande grossistverksamhet inom servicehandel och närlivshandel. Dagab Närlivs omsättning 1998 var 2,5 miljarder SEK och antalet anställda 450. Dagab Närlivs driver 11 helägda lagerterminaler och har samarbetsavtal med tre privatägda. Utöver grossistverksamheten ger Dagab Närlivs sina kunder ett omfattande marknadsstöd, bland annat genom tillhandahållande av profiler och butikskoncept. Butiksprofilerna är Handlar'n, Jourlivs och Red&Blue. Butikskoncepten är MIXY, Smått&Gott och Baskassen. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/03/20000303BIT00440/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/03/20000303BIT00440/bit0002.pdf