Fler EuroSPAR-butiker till Sverige

Fler EuroSPAR-butiker till Sverige Avtal om profilsamarbete (franchising) har tecknats mellan sju handlare i storlivssegmentet inom D&D Dagligvaror och SPAR Sverige. Båda bolagen kommer att ingå i Nya Dagligvarubolaget. Genom avtalet får de handlarägda butikerna tillgång till SPARs profil och egna varumärkesprogram samt övriga marknadsaktiviteter. De sju butikerna kommer att omprofileras till EuroSPAR under maj månad och tillsammans med de redan befintliga butikerna finns det därmed 17 EuroSPAR-butiker i Sverige. Omsättningen under SPAR- och EuroSPAR-märkena i Sverige ökar med 600 miljoner kronor till cirka 2 miljarder kronor. Följande butiker omprofileras till EuroSPAR: Bilema i Höör, Priso i Ystad, Priso i Falkenberg, EPE Livs i Landskrona, Bäst i Karlshamn, Bäst i Ljungby samt Köplusten i Hovmantorp. - Genom att använda det välutvecklade franchisesystemet som internationella SPAR driver med framgång, är jag övertygad om att våra nya kollegor i södra Sverige och deras kunder kommer att bli mycket nöjda. SPARs samlade volymer ökar vilket ger oss gemensamma fördelar, framförallt inom inköp och marknadsföring, säger Göran Schultz, vd SPAR i Sverige - Det är mycket glädjande att vi får ytterligare EuroSPAR-butiker i Sverige genom detta samarbete. Internationellt består SPAR-butikerna huvudsakligen av handlarägda butiker som samverkar under något av SPAR- namnen. Nu lägger vi grunden för en fortsatt sådan utveckling i Sverige säger Lars Otterbeck, vd D&D Dagligvaror AB. För mer information kontakta: Lars Otterbeck, vd D&D Dagligvaror AB, tfn 08-553 99 336 eller 070-510 00 36 Göran Schultz, vd SPAR Sverige AB, tfn 070-607 47 05 Nya Dagligvarubolaget är arbetsnamnet på Sveriges näst största dagligvarubolag. Bolaget bildas genom ett samgående mellan Hemköpskedjan AB och D&D Dagligvaror AB. Bolaget kommer att bedriva parti- samt detaljhandel genom ett antal butiksrörelser, såsom Hemköp, SPAR, Vivo, Tempo, Willys, Billhälls, Matex, Exet osv. Bolaget får en sammanlagd nettoomsättning på ca 30 miljarder SEK och en marknadsandel på ca 20 procent i Sverige och 10 procent i Finland. Bolaget kommer att omfatta över 1000 butiker i Sverige, varav 250 är hel- eller delägda och de övriga drivs av fristående handlare knutna till bolaget genom avtal, och 330 butiker i Finland, varav 80 är helägda och de övriga drivs av fristående handlare. Antalet medarbetare blir ca 7000. Bolaget blir noterat på OM Stockholmsbörsens A-Lista. Verkställande direktör är Mats Jansson från och med den 15 mars 2000. D&D Dagligvaror AB är ett dagligvaruföretag som etablerar, utvecklar, anskaffar, förädlar och bedriver detaljhandel. D&D är partihandel även för externa detaljistkunder. D&D bildades våren 1999 genom ett samgående mellan D-gruppen AB och Dagab AB. D&D ägs till 50 procent av handlare och till 50 procent av Axel Johnson AB. D&D är den tredje största butiksgruppen inom den svenska dagligvaruhandeln. Bland D&Ds drygt 900 butiker ingår profilerna Vivo, Exet, Matex, Rätt Pris!, SPAR, Willy:s, Billhälls, HP, Bra Storlivs, Tempo och Jourlivs. D&D har ca 2700 medarbetare. SPAR i Sverige ingår i den världstäckande kedjan SPAR International. För närvarande finns i Sverige 17 butiker fördelade på sju SPAR-enheter och tio EuroSPAR-enheter. Omsättningen i Sverige uppgår till ca 2 miljarder SEK. SPAR International, med huvudkontor i Amsterdam, utgör navet i ett samarbete mellan 28 länder. Den totala omsättningen är 225 miljarder SEK fördelat på 18.500 butiker. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/02/29/20000229BIT00720/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/02/29/20000229BIT00720/bit0002.pdf