Lågpriskedjan Willys tar över XL-butikerna i Karlstad och Västerås

Report this content

Lågpriskedjan Willys tar över XL-butikerna i Karlstad och Västerås Willys, föregångaren inom lågprislivs i Sverige, fortsätter att etablera butiker i landet. XL-butikerna i Karlstad och Västerås omprofileras till Willys och öppnar under det nya namnet den 21 juni. - Vi fortsätter vår framfart genom Sverige och hoppas att fler svenskar ska få upp ögonen för Willys starka koncept, låga priser och bra kvalitet, säger Tommy Kvist, VD Willys. - Omprofilering av XL till Willys innebär att vi minskar antalet butiksprofiler inom koncernen, vilket ligger helt i linje med vår strategi att bli framgångsrika och tydligare genom färre och starka butiksprofiler, säger Håkan Matz VD D&D Dagligvaror, vVD Axfood AB. Omprofilering sker under förutsättning att Konkurrensverket godkänner beslutet. XL ägs av D&D Dagligvaror. För ytterligare information, var god kontakta: Tommy Kvist, VD Willys tel 031-733 59 00, mobil 0705-212969 Håkan Matz, VD D&D Dagligvaror och vice vd Axfood, tel 070-589 22 11 Willys AB omsätter 2,1 miljarder kronor och ägs till 90% av D&D Dagligvaror som ingår i Axfood AB och till 10% av Willys ledningsgrupp. Willys finns på följande orter ;Göteborg, Kungälv, Kungsbacka, Malmö, Skövde, Lidköping, Vänersborg, Trollhättan, Borås, Kristianstad och snart också i Stockholm, Eskilstuna och Östersund. Axfood AB är ett av Nordens största börsnoterade bolag inom dagligvaruhandeln. Bolaget bildas genom ett samgående mellan Hemköp och D&D Dagligvaror samt förvärv av Spar Sverige, Spar Inn Snabbgross samt röstmajoriteten i Spar Finland. Bolaget bedriver parti- och detaljhandel med ett antal butiksrörelser som Hemköp, SPAR, Vivo, Tempo, Willys och Billhälls. Den konsoliderade årsomsättningen pro forma beräknas till cirka 30 miljarder SEK. Antalet årsanställda är cirka 7.000. Bolaget omfattar drygt 1.000 butiker i Sverige, varav 250 är hel- eller delägda och de övriga drivs av fristående handlare knutna till bolaget genom avtal, samt cirka 330 butiker i Finland, varav 85 är helägda och övriga drivs av fristående handlare. Marknadsandelen i Sverige är närmare 20 procent och i Finland cirka 10 procent. Bolaget är noterat på OM Stockholmsbörsens A-lista. Huvudägare är Axel Johnson AB med cirka 47 procent av aktierna ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/31/20000531BIT00780/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/31/20000531BIT00780/bit0002.pdf