Lågprislivskedjan Willys öppnar nya butiker i Stockholm, Eskilstuna och Östersund Föregångaren inom lågprislivs i Sverige, Willys, vars huvudägare är D&D Dagligvaror/Axfood, öppnar under hösten butiker i Stockholm och Eskilstuna samt under våren 2001 i Östersund. Därmed får ännu fler av Sveriges innevånare samma möjligheter att handla mat billigt, som Västsverige haft sedan början av 80-talet. - Det har visat sig att prisnivån på livsmedel sjunkit betydligt på de orter där Willys etablerat sig och vi hoppas på samma utveckling på de orter där vi öppnar nya butiker, säger Tommy Kvist, VD på Willys. De nya etableringarna innebär att kedjan utökas till 15 butiker. - Vi fortsätter på den inslagna vägen att erbjuda våra konsumenter ett starkt lågpriskoncept, vilket visat sig vara mycket framgångsrikt för koncernen, säger Håkan Matz, VD i D&D Dagligvaror AB och vice VD i Axfood AB. Stockholm Willys i Stockholm ligger i Slagsta, Botkyrka. Butiken blir 5200 kvm, med en säljyta på ca 3500 kvm. Eskilstuna Willys i Eskilstuna ligger i Folkestaområdet. Butiken blir 5000 kvm, med en säljyta på ca 3500 kvm. Östersund Willys i Östersund ligger på Bangårdsgatan. Butiken blir 2800 kvm, med en säljyta på ca 2000 kvm. För ytterligare information, var god kontakta: Tommy Kvist, vd Willys tel 031-7335900, tel 0705-212969 Håkan Matz, vd D&D Dagligvaror och vice vd Axfood, tel 070-589 22 11 Per Johnler, D&D Detaljhandelsutveckling, tel 070-560 30 57 Willys AB omsätter 2,1 miljarder kronor 1999 och ägs till 90% av D&D Dagligvaror/AxFood och till 10% av Willys ledningsgrupp. Willys finns på följande orter: Göteborg, Kungälv, Kungsbacka, Skövde, Lidköping, Vänersborg, Trollhättan, Borås och Kristianstad. Axfood AB är ett av Nordens största börsnoterade bolag inom dagligvaruhandeln. Bolaget bildas genom ett samgående mellan Hemköp och D&D Dagligvaror samt förvärv av Spar Sverige, Spar Inn Snabbgross samt röstmajoriteten i Spar Finland. Bolaget bedriver parti- och detaljhandel med ett antal butiksrörelser som Hemköp, SPAR, Vivo, Tempo, Willys och Billhälls. Den konsoliderade årsomsättningen pro forma beräknas till cirka 30 miljarder SEK. Antalet årsanställda är cirka 7.000. Bolaget omfattar drygt 1.000 butiker i Sverige, varav 250 är hel- eller delägda och de övriga drivs av fristående handlare knutna till bolaget genom avtal, samt cirka 330 butiker i Finland, varav 85 är helägda och övriga drivs av fristående handlare. Marknadsandelen i Sverige är närmare 20 procent och i Finland cirka 10 procent. Bolaget är noterat på OM Stockholmsbörsens A-lista. Huvudägare är Axel Johnson AB med cirka 47 procent av aktierna. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/18/20000518BIT00220/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/18/20000518BIT00220/bit0002.pdf