Preliminär bokslutsrapport 1999

Preliminär bokslutsrapport 1999 D&D Dagligvaror AB Försäljning D&D Dagligvarors ("D&D") nettoomsättning uppgick 1999 till cirka 19,1 miljarder kronor jämfört med 18,3 miljarder 1998 proforma, vilket motsvarar en ökning med cirka 4,4 procent. Av detta utgjordes cirka 3,1 miljarder kronor (2,9) av försäljning i koncernens konsoliderade butiksrörelser. Försäljningen i butiksledet uppgick totalt för D&D och samverkande handlare till cirka 26,5 miljarder kronor inklusive moms, vilket innebär en volymökning med cirka 3,8 procent. Detta kan jämföras med dagligvarumarknaden totalt som, enligt preliminär branschstatistik, ökade med cirka 2,1 procent. D&D tillsammans med samverkande handlare ökade därmed sin marknadsandel med 0,3 procent till 15,2 procent. Resultat D&Ds resultat efter finansiella poster uppgick till 106 mkr jämfört med 140 mkr 1998 proforma. D&Ds räkenskaper för 1999 är ej representativa för bolaget på grund av strukturkostnader med anledning av sammanslagningen av D-gruppen och Dagab samt övriga strukturförändringar inom koncernen. Under 1999 har D&Ds resultat belastats med strukturkostnader om cirka 80 mkr. Övrigt För utförligare information om koncernens resultatutveckling och finansiella ställning hänvisas till ordinarie bokslutskommuniké som kommer att presenteras den 15 mars 2000. Solna den 9 februari 2000 D&D Dagligvaror AB För mer information kontakta: Lars Otterbeck, verkställande +46-8-553 99 direktör 336 Sven Demitz-Helin, ekonomi- och +46-8-553 99 finansdirektör 311 Ann-Charlotte Spegel-Berg, +46-8-553 99 informationsdirektör 472 D&D Dagligvaror AB är ett dagligvaruföretag som etablerar, utvecklar, anskaffar, förädlar och bedriver detaljhandel. D&D är partihandlare även för externa detaljistkunder. D&D bildades våren 1999 genom ett samgående mellan D-gruppen AB och Dagab AB. D&D ägs till 50% av handlare och till 50% av Axel Johnson AB. D&D är den tredje största butiksgruppen inom den svenska dagligvaruhandeln. Bland D&Ds drygt 900 butiker ingår bland annat profilerna VIVO, Exet, Matex, Rätt Pris!, Spar, Willys, Billhälls, HP, Bra Storlivs, Tempo och Jourlivs. D&D har ca 2.700 medarbetare. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/02/09/20000209BIT00800/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/02/09/20000209BIT00800/bit0002.pdf