Undersökning visar att svenskarna är oroliga för sina hem i semestertider

Report this content

Närmare hälften av alla svenskar är oroliga att något ska hända med deras hem när de är bortresta visar en undersökning gjord av YouGov i juni på uppdrag av företaget D-Link. Nästan hälften av den svenska befolkningen låter alltid någon titta till deras hem när de är bortresta.

En nyligen gjord undersökning på uppdrag av nätverksföretaget D-Link visar att nära hälften av svenskarna (44 %) är oroliga att något ska hända med deras hem när de är bortresta. Mest orolig är man för att ett inbrott ska ske, så många som var tredje oroar sig för inbrott. De grupperna som i högsta grad är oroliga för inbrott är Stockholmare, barnfamiljer med barn i skolåldern samt befolkningen i södra Sverige *.

Samtidigt visar undersökningen, där totalt 1026 personer ingick, att drygt var tionde svensk har blivit drabbad av inbrott, skadegörelse eller brand i sitt hem de senaste tio åren. Det har skett flera inbrott och skadegörelse i större städer än i mindre städer. Värst är det i Göteborg och Malmö där nästan var femte är drabbad.

Nära nio av tio svenskar ber någon titta till deras hem när de reser bort. Människor i södra Sverige samt äldre personer mellan 55-74 år låter i större utsträckning någon se till hemmet. Stockholmare är minst benägna att låta någon se till deras hem.

Nästan var tredje svensk är intresserad av att kunna bevaka sitt hem live via sin mobil. Hushåll med barn innan skolåldern samt boende i större städer är i högre grad intresserade av att kunna se sitt hem via sin mobiltelefon. Svensken skulle helst vilja bevaka fönster och dörrar, följt av värdesaker och bil/garage/carport. Därefter vill man hålla koll på spisen, husdjur och kaffekokare.

– Vi märker att många konsumenter vill kunna hålla ett öga på hemmet när de är bortresta och denna undersökning bekräftar det. Hittills har de flesta lösningar varit både krångliga och dyra att installera, men D-Links mål är att göra den komplexa tekniken enkel för alla att använda. Oavsett om du vill bevaka huset eller garaget från mobilen under semestern eller övervaka ett husdjur när man är på jobbet ska det vara enkelt att kunna göra detta, säger Mats Brager, VD på D-Link AB.

* Skåne, Blekinge och Halland

Om undersökningen
D-Link har under juni 2011 låtit intervjua 1026 svenskar i ålder 18-74 år med hjälp av undersökningsföretaget YouGov. Undersökningen är genomförd bland män och kvinnor i Sverige som utgör ett representativt urval av den svenska befolkningen vad gäller kön, ålder och region. För att ta del av hela undersökningen, gå till www.slideshare.net/dlinknordic

Tips kring kamerabevakning av hemmet

1. Placering
Placera kamerorna på ställen där det är mest troligt att någon kan ta sig in. Övervaka till exempel hallen, altanen, och balkongen. Tänk på att få med så mycket yta som möjligt av ett rum. Placera kameran högt upp i ett hörn med ingångarna synliga. Om du vill bevaka din tomt så välj en kamera som klarar utomhusbruk. Observera att enligt lag så är det förbjudet att rikta kameran utanför sin tomt om man inte har tillåtelse från Länsstyrelsen.

2. Upplösning
Kameran behöver en upplösning som möter dina förväntningar. Vill du kunna identifiera en person som till exempel bryter sig in i ditt hus så behöver man en kamera som har hög upplösning för att kunna se detaljer i bilden.

3. Nattseende
Det kan vara bra att kameran fungerar vid sämre ljusförhållanden, till exempel under nattetid. Se till att införskaffa en kamera med IR-LED som gör att bilden blir bra oavsett ljusförutsättningar vare sig kameran är placerad inomhus eller utomhus.

4. Använd IP-kameror som är lätta att installera
Använd IP-kameror med inbyggd webbserver som kan anslutas till din befintliga router via kabel eller trådlöst. Dessa kräver inte att en dator är igång och en del kan dessutom ses via dator eller mobiltelefon. Var noga att införskaffa en lösning som är enkel att installera och koppla ihop med mobil eller dator eftersom många kameralösningar är svåra att hantera för en vanlig användare.

5. Om du har husdjur
Om du använder en kamera med rörelsedetektorfunktioner, tänk på att husdjur om de kan röra sig i det övervakade området också kan skicka ut falska larm om inbrott.

För mer information, vänligen kontakta:
Maria Willander
Marknadschef, D-Link AB
E-post: maria.willander@dlink.se

Om D-Link
D-Link, som firar 25-årsjubileum 2011, är en världsledande leverantör av nätverksprodukter för det digitala hemmet, företag samt tele- och bredbandsoperatörer. D-Link designar, utvecklar och tillverkar nätverksprodukter som integrerar switching, trådlösa produkter, bredband, lagring, ip-kameror och molnbaserad nätverkshantering. D-Link Norra Europa (Norden och Benelux) etablerades 1995 och har idag drygt 60 medarbetare samt kontor i Bryssel, Helsingfors, Haparanda, Köpenhamn, Oslo och Stockholm. www.dlink.se

Taggar: