D1 Technology lanserar unik widget som gör alla webbplatser bokningsbara

”Världsnyhet och revolution – först ut är resebranschen”

Nu lanserar D1 Technology AB sin nya unika widget som enkelt och på ett helt nytt sätt gör webbsidor bokningsbara och kommersiella. Först ut i världen är Kiruna in Swedish Lapland som nu haft D1 Technologys widget på destinationens webbplats i några månader. Idag kan besökarna på kirunalapland.se göra vissa av sina bokningar av resa, hotell och aktiviteter med mera direkt på webbsidan.

Börsnoterade Epti AB (publ) är en av de största ägarna i D1 Technology AB.

– Det är en världsnyhet och ett stort genombrott för turistbranschen. Med vår widget förvandlas miljontals besökare och informationssökare till bokare och gäster. Content och besökare på webbsidor och i andra sociala kanaler kan nu bli direkta affärer på ett helt nytt och kostnadseffektivt sätt, säger Kevin Kirk, vd och grundare till D1 Technology.

D1 Technology startade 2020. Idén var att med en smart teknisk lösning göra alla miljontals besökare på hemsidßor till möjliga kunder och gäster. Enkelt utryckt att göra ”döda” informativa webbsidor bokningsbara utifrån all content som finns tillgänglig. Teknikuppdraget gick till teknikkoncernen Epti AB (publ) som tyckte att idén lät fantastisk och som tillsammans med D1 Technology utvecklat den unika tekniken.

– Vi har fått fantastisk respons. Epti var initialt en leverantör men ville tidigt bli delägare. Idag är Epti en av huvudägarna. Kiruna in Swedish Lapland sa tidigt; ”detta låter för bra för att vara sant!”. Sedan några månader är kirunalapland.se i gång och där görs bokningar idag direkt på deras webbplats. Nu vet vi att tekniken funkar fullt ut och inom kort kommer det att finnas fler bokningsbara erbjudande på kirunalapland.se, säger Kevin Kirk.

Väldigt förenklat gör D1 Technology icke-bokningsbara sajter inom rese- och turistbranschen bokningsbara med en sofistikerad widget-lösning. Webbsidor som tidigare varit utmärkta informationskanaler där miljontals besökare inspireras blir nu bokningsbara och kommersiella via d1 Technologys widget – och dessutom oerhört kostnadseffektivt. I praktiken så innebär det att besökaren slipper söka på flera webbsidor och nu enkelt kan hitta sin resa, sitt boende och sina aktiviteter direkt på kirunalapland.se eller någon annan stor destinationssajt. Då bokningar och ”affärsuppgörelsen” görs direkt med respektive produktägare minskar provisionerna väsentligt och gästen skapar en direkt relation med produktägaren/leverantören.

– Det vi gjort tillsammans med Epti är revolutionerande och helt nytt. Vi har initialt fokuserat på rese- och turistbranschen. Men det är klart att vår widget, produkt och tjänst fungerar i många andra branscher. Samtidigt är tajmingen perfekt för just turist- och resebranschen efter pandemin och nu ansträngda ekonomier för hushållen, säger Kevin Kirk.

På Kiruna in Swedish Lapland är man supernöjd med samarbetet och med D1 Technologys och deras widget på sin webbplats.

– För bra för att vara sant, tyckte vi när vi först hörde talas om den nya tekniken och tjänsten. Vi är supernöjda med den första versionen och har väldigt stora förhoppningar på framtiden, säger Jessica Nildén, turistcenterchef och kommunikationskoordinator på Kiruna Lappland.

Peter Salomonsson, vd Kiruna Lappland:

– Nu är tiden här att göra Kiruna bokningsbart, att ge våra besökare möjligheten att på ett enkelt sätt paketera sin egen resa direkt på vår webbplats. Nästa steg är nu att fylla på reseplaneraren med ett större utbud av logi och aktivitetsföretag.

På D1 Technology har man under ett par år arbetat i det tysta med att ta fram en helt unik widget, tjänst och produkt.

– Vi har förstås stora förhoppningar för framtiden. Idag har vi stor efterfrågan och flera svenska destinationer, förutom Kiruna in Swedish Lapland, som står på tur. Dessutom kommer vi inom kort att ha arbetsmöte med ett par av Europas största turistdestinationer. Nu handlar det mer om att hinna lansera och implementera vår widget, tjänst och produkt. Samtidigt som vi ständigt arbetar med den tekniska utvecklingen. Efterfrågan är grymt stor, inte minst bland alla destinationssajter, säger Kevin Kirk.

Därför D1 Technologys unika widget:

1)       D1 Technologys unika widget-lösning kan göra alla produkter, tjänster och upplevelser på olika hemsidor bokningsbara! Därmed blir det som erbjudas på turistdestinationernas webbsidor, som tidigare var närmast rena informations- och inspirationssidor, bokningsbart direkt på webbsidan och dessutom via alla sociala kanaler som man väljer att exponera och marknadsföra sig på.

2)       Bokningen görs rent teknisk mellan gästen och produktägaren – inga mellanhänder som ”förvaltar” pengarna.

3)       Provisionsnivån och ersättning till reseförmedlare och resebyråer blir långt lägre än hälften vilket förstås gynnar de lokala produktägarna oavsett om resan går till Lappland, Stockholm, Paris eller Gambia.

4)       Allt på samma ställe! Nationella och internationella turistdestinationer har ofta de mest påkostade och bästa hemsidorna. Kort sagt; nu blir dom bokningsbara vilket har ett oerhört kommersiellt värde för turistdestinationerna och produktägarna.

Så funkar det:

1)       Du har bestämt att exempelvis Kiruna blir ett bra resmål för dig och familjen. Troligtvis hamnar du på Kirunalapland.se. Du söker på aktiviteter och hundspann låter intressant. Bestäm datum och du kan idag göra din bokning direkt på webbsidan.

2)       Via D1 Technologys reseplanerare på hemsidan får du frågan: När vill du åka? Därefter bokar du transport, boende och aktiviteter direkt på webbsidan.

Bokningen och betalningen görs direkt med och till produktägaren – inga mellanhänder – vilket gör din resa tryggare och personligare. Inom kort är ambitionen också att alla betalningar ska göras helt utan kortavgifter.

För ytterligare information var god kontakta:

• Kevin Kirk, vd D1 Technology AB, tfn +46 70-819 13 06, e-post: kevin.kirk@d1techs.com

• Peter Samuelsson, vd Kiruna Lappland, tfn +46 70 676 53 20, e-post: peter@kirunalapland.se

•Måns Pontén Söderlind, VP Epti AB (publ), styrelseordförande D1 Technology tfn +46 70 766 4771

mans@epti.com

www.d1techs.com

epti.com

kirunalapland.se

ETT TRYCK på ”boka” på Kirunalapland.se och besökaren gör hela sin bokning direkt på webbplatsen och direkt med produktägarna tack vare D1 Technology´s nylanserade widget.

PERFEKT tajming för rese- och turistbranschen som nu kostnadseffekt kan nå sina kunder och gäster på helt nytt sätt, säger Kevin Kirk, vd.

D1 Technology AB develops applications for innovative and disruptive business solutions with integrations of various booking- and channel management systems. In an unique way and with software as a service solution D1 is both developing and combining applications to monetize exciting unutilized organic traffic into cash flow. Customers are found in various industries such as the travel and lifestyle industry.

Taggar: