Gustavsbergs Porslinsfabrik AB satsar digitalt med D1 Technology’s unika widget

Report this content

D1 Technology AB har tecknat avtal med Gustavsbergs Porslinsfabrik AB där det klassiska företaget kommer att använda D1`s unika widget i sin nya offensiva nationella och internationella digitala lansering och marknadsföring.

– Resebranschen (Kiruna in Swedish Lappland) var först ut och vårt pilotprojekt. Då sa jag att det var en världsnyhet. Att vi nu startar ett samarbeta med Gustavsbergs är en bekräftelse på det och visar att vår widget, tjänst och produkt fungerar i alla branscher, säger Kevin Kirk, vd på D1 Technology AB.

Gustavsbergs Porslinsfabrik är en helsvensk tillverkare av högkvalitativt porslin och stengods, med anor från 1825. Nu går det klassiska företaget in i en ny fas och i september inviger man sina nya moderna fabrikslokaler på cirka 1500 kvadratmeter som är anpassade för visning, rundvandring och försäljning på plats. Samtidigt kommer man att satsa hårt på nationell och internationell digital marknadsföring.

– Intresset för svenskt porslin i allmänhet och för Gustavsbergs produktion och design i synnerhet, nationellt och internationellt, har aldrig varit större än nu. Tajmingen är helt rätt för oss att vara offensiva och hitta nya moderna spännande samarbeten. Detta är helt i linje med vårt mål att vårda vår hantverksdrivna process samtidigt som vi utmanar och hittar nya vägar till marknaden. Samarbetet med D1 Technology känns superspännande och kommer att kostnadseffektivt skapa helt nya internationella marknadsplatser över hela världen för oss, säger Oskar Juhlin, vd Gustavsbergs Porslinsfabrik.

Förenklat gör D1 Technology’s plattform alla digitala ytor till en marknadsplats med en innovativ och sofistikerad widget-lösning. Hemsidor som tidigare varit ”döda” informationskanaler där miljontals besökare inspireras (men inte kan köpa eller boka) blir kommersiella marknadsplatser via d1 Technology’s widget. I praktiken så innebär det exempelvis att Gustavsbergs själva kan bestämma var i världen, och på vilken digital yta, man vill sälja sina produkter. En artikel i New York Times om svenskt porslinshantverk kan enkelt bli till en kvalificerad webshop för Gustavsbergs. Allt som behövs är att D1 Technology widget finns på plats för att Gustavsbergs ska ha en modern komplett webshop på den aktuella hemsidan.

Initialt satsar Gustavsbergs på att sälja de populära rundvandringarna i fabriken digitalt via egna och nationella kanaler. Men redan i höst är planen att man via D1 Technology´s widget ska sälja svenskt porslinshantverk över hela världen – eller där man bestämmer att D1 Technology´s widget ska finnas.

– Vår widget gör vilken digital plattform som helst till en kommersiell marknadsplats. När man i USA eller Asien läser om svenskt porslinshantverk på någon web om design och heminredning eller nyhetssida, så kan vi enkelt göra den till en marknadsplats för, i det här fallet Gustavsbergs Porslinsfabrik, där besökaren enkelt kan boka allt från en rundvandring och en hel paketresa till Sverige i kombination med beställning av ett dussin kaffekoppar av svensk design, säger Kevin Kirk.

Därför D1 Technology´s unika widget:

• D1 Technology´s unika widget-lösning kan göra alla produkter, tjänster och upplevelser på olika hemsidor bokningsbara. Därmed blir det som erbjudas på olika hemsidor, som tidigare var närmast rena informations- och inspirationssidor, boknings- och köpbart direkt på hemsidan och dessutom via alla sociala kanaler som man väljer att exponera och marknadsföra sig på.

• Köpet/bokningen görs rent teknisk mellan kunden och producenten/ gästen och produktägaren – inga mellanhänder som ”förvaltar” pengarna.

• Via D1 Technology´s unika betalningssystem så kan betalningen och provisioner delas upp direkt så att alla intressenter får sin del utbetald direkt i samband med bokningen/beställningen.

Fakta, Gustavsbergs Porslinsfabrik AB:

Svensktillverkat sedan 1825. All tillverkning sker i porslinsfabrikens tegelröda byggnad med det sågtandade taket i Gustavsberg. Godset är i stora delar handtillverkat, på samma sätt som när porslinstillverkningen började. Innovationer och nära samarbeten med konstnärer är en viktig del av vår process, som har lagt grunden till vårt klassiska och ikoniska sortiment. Vårt porslin och stengods är stämplat med den välkända ankarstämpeln och texten ”Made in Sweden”.

För ytterligare information var god kontakta:

Kevin Kirk, vd D1 Technology AB, tfn +46 73 520 9295

e-post: kevin.kirk@d1techs.com

www.d1techs.com

Oskar Juhlin, vd Gustavsbergs Porslinsfabrik AB, + 46 73 361 1245
oskar@gustavsbergsporslinsfabrik.se

www.gustavsbergsporslinsfabrik.se

Oskar Juhlin, vd Gustavsbergs Porslinsfabrik.

D1 Technology AB develops applications for innovative and disruptive business solutions with integrations of various booking- and channel management systems. In an unique way and with software as a service solution D1 is both developing and combining applications to monetize exciting unutilized organic traffic into cash flow. Customers are found in various industries such as the travel and lifestyle industry.