PMC Hydraulics Group investerar ytterligare i Indien och förvärvar återstående aktier i Hydroquip Hydraulics

PMC Hydraulics Group med Dacke Industri som moderbolag, är en av de främsta nordiska leverantörerna av hydraulsystem och komponenter till OEM-kunder i Europa och Asien. I juli 2024 har bolaget ingått ett avtal om att förvärva de återstående aktierna i Hydroquip Hydraulics i Bangalore, Indien.

Hydroquip Hydraulics grundades 1996 i Bangalore och är idag en av Indiens ledande distributörer av hydraulikkomponenter med fokus på Kawasaki- och SUN-produkter. Hydroquip har gedigen erfarenhet och expertis inom hydraulik, där förutom distributionsverksamheten erbjuds även design och tillverkning av kundanpassade ventilblock samt design och tillverkning av datoriserade testbänkar.

"Vi är glada att kunna tillkännage det fullständiga förvärvet av de återstående aktierna i Hydroquip Hydraulics. Detta strategiska beslut understryker vårt starka engagemang för innovation inom branschen och positionerar oss för långsiktig tillväxt och framgång. Vi kommer att fortsätta i operativa roller för att säkerställa en kontinuerlig hållbar utveckling och arbeta mot att ytterligare stärka PMC:s närvaro i Indien. Tillsammans kan vi nyttja nya möjligheter och leverera ett ökat värde till våra intressenter,” säger Mikael Lundgren, VP Fluid Power Technology för Dacke Industri.

"Många års samarbete med PMC Hydraulics Group har gett oss betydande fördelar tack vare deras omfattande globala kunskap och erfarenhet, vilket har avsevärt ökat det värde vi erbjuder våra kunder och medarbetare. Vi ser med spänning fram emot framtiden och att fortsätta som en självständig enhet, helägd av PMC Hydraulics Group med många nya möjligheter i sikte,” säger A. K. Kamam, VD för Hydroquip Hydraulics.

Om PMC Hydraulics Group

PMC Hydraulics Group, ett dotterbolag till Dacke Industri sedan 2016, är en av de ledande nordiska leverantörerna av hydraulsystem och komponenter till OEM-kunder i Europa och Asien. Med verksamheter i Sverige, Finland, Danmark, Estland, Lettland, Polen, Kina och Indien erbjuds en helhetslösning som sträcker sig från design och konstruktion till kompletta hydraulsystem och komponenter. Expertisen omfattar även elektromekanik och smörjlösningar, vilket gör att vi kan erbjuda kunder enastående helhetslösningar. PMC Hydraulics har sitt huvudkontor i Helsingborg, Sverige och sysselsätter cirka 400 medarbetare med en årlig omsättning på cirka 100 miljoner euro. PMC Hydraulics

Vi är Dacke Industri

Dacke Industri är en långsiktig ägare som utvecklar och investerar i innovativa teknikföretag, gärna med fokus på kundanpassade komponenter och system. Vi tillför industriellt kunnande, ett starkt nätverk och bibehåller en entreprenöriell miljö i våra företag. Företagen har en mycket hög grad av självständighet och drivs decentraliserat.

Våra bolag har egna produkter eller system med ett starkt tekniskt fokus, utvecklings- och designkunnande samt kvalitetsutförande. Flera av våra bolag använder existerande plattformar för innovation och jobbar gärna med miljötekniskt uthålliga produkter och produktion.

Dacke Industri ägs sedan januari 2016 av Nordstjernan.

Idag har Dacke Industri 24 dotterbolag inom fyra divisioner, cirka 1600 anställda över hela världen och en omsättning på 4,5 miljarder kronor. Dacke Industri | Långsiktigt ägande i fokus

För mer information, kontakta:
Mikael Lundgren
VP Fluid Power Technology
+ 46 70 999 87 38
mikael.lundgren@dackeindustri.com

Lars Fredin
VD & Koncernchef
+46 70 770 71 00
lars.fredin@dackeindustri.com

Camilla Quist
Kommunikation och Administrationschef
+46 70 590 03 70
camilla.quist@dackeindustri.com

Från vänster på bild: Susheel Rathi, General Manager Hydroquip Hydraulics, Mikael Lundgren VD för PMC Hydraulics, Raghunathan Ramakrishnan, Technical Director Hydroquip Hydraulics, A.K. Kamam, VD för Hydroquip Hydraulics and Lars Fredin, VD och Koncernchef för Dacke Industri.

Citat

Vi är glada att kunna tillkännage det fullständiga förvärvet av de återstående aktierna i Hydroquip Hydraulics. Detta strategiska beslut understryker vårt starka engagemang för innovation inom branschen och positionerar oss för långsiktig tillväxt och framgång. Vi kommer att fortsätta i operativa roller för att säkerställa en kontinuerlig hållbar utveckling och arbeta mot att ytterligare stärka PMC:s närvaro i Indien. Tillsammans kan vi nyttja nya möjligheter och leverera ett ökat värde till våra intressenter.
Mikael Lundgren, VP Fluid Power Technology för Dacke Industri
Många års samarbete med PMC Hydraulics Group har gett oss betydande fördelar tack vare deras omfattande globala kunskap och erfarenhet, vilket har avsevärt ökat det värde vi erbjuder våra kunder och medarbetare. Vi ser med spänning fram emot framtiden och att fortsätta som en självständig enhet, helägd av PMC Hydraulics Group med många nya möjligheter i sikte.
A. K. Kamam, VD för Hydroquip Hydraulics