Satu Rautavalta ny Vice President för Business Area Air Technology på Dacke Industri

Efter flera år av framgångsrika resultat och betydande tillväxt är Dacke Industri nu redo att ta ytterligare steg mot expansion genom att effektivisera och optimera våra divisioner: Fluid Power Technology, Air Technology & Electromechanics, Special Technology, och Electronics. Som ett första steg kommer vi att komplettera två av dessa divisioner med nya business areas för att bättre anpassa vår verksamhet och säkerställa fortsatt framgång.

Dacke Industri har glädjen att meddela att Satu Rautavalta utsetts till VP för Business Area Air Technology inom divisionen Air Technology & Electromechanics, från och med den 1 oktober 2024.

Business Area Air Technology tillhör division Air Technology & Electromechanics. Divisionen har tre business areas: Air Technology, Electromechanics och Technology Solutions.

Satu kommer fortsättningsvis parallellt med rollen som VP för Business Area Air Technology, ha kvar sin nuvarande och viktiga roll som VD för Pimatic Oy, den ledande leverantören av tillämpad pneumatik och lågtryckshydraulik i Finland. Med en stark vision för tillväxt är bolaget en pålitlig partner inom pneumatiska lösningar för många av världens ledande tillverkare inom sina respektive branscher.

Satu har under många år haft ledande positioner som VD och COO (Chief Operating Officer) i olika branscher inom hydraulik, teknik och design, robotik och automation, grossist- och återförsäljarnätverk med mera. Hon har en lång bakgrund inom tillverkningsindustrin, med över 25 års arbetslivserfarenhet från försäljnings- och chefsbefattningar.

”Jag ser fram emot att ta mig an denna nya roll som VP för Business Area Air Technology. Genom att utveckla och främja framgång och tillväxt för Air Technology Business Area kommer vi att skapa värde för både bolagen och Dacke Industri. Det känns väldigt inspirerande att få vara med och forma framtiden för denna business area,” säger Satu Rautavalta, VP för Business Area Air Technology, Dacke Industri.

“Vi är stolta över att kunna meddela att vår division nu optimeras till fokuserade business areas. Detta strategiska beslut förbättrar inte bara vår effektivitet utan ligger även i linje med våra tillväxtmål. Vi har fullt förtroende för att Satu kommer att fungera som en nyckelspelare i våra framtida satsningar, stödja fortsatt tillväxt och underlätta strategiska förvärv, ” säger Mika Virtanen, President för division Air Technology & Electromechanics, Dacke Industri.

Vi är Dacke Industri

Dacke Industri är en långsiktig ägare som utvecklar och investerar i innovativa teknikföretag, gärna med fokus på kundanpassade komponenter och system. Vi tillför industriellt kunnande, ett starkt nätverk och bibehåller en entreprenöriell miljö i våra företag. Företagen har en mycket hög grad av självständighet och drivs decentraliserat.

Våra bolag har egna produkter eller system med ett starkt tekniskt fokus, utvecklings- och designkunnande samt kvalitetsutförande. Flera av våra bolag använder existerande plattformar för innovation och jobbar med miljötekniskt uthålliga produkter och produktion.

Dacke Industri ägs sedan januari 2016 av Nordstjernan.

Idag har Dacke Industri 24 dotterbolag inom fyra divisioner, cirka 1600 anställda över hela världen och en omsättning på 4,5 miljarder kronor. Dacke Industri | Långsiktigt ägande i fokus

För mer information, kontakta:

Mika Virtanen
President Air Technology and Electromechanics
+ 358 40 83 27 583
mika.virtanen@dackeindustri.com

Satu Rautavalta
VP Air Technology
+ 358 40 740 6020
satu.rautavalta@dackeindustri.com

Camilla Quist
Kommunikation och Administrationschef

+46 70 590 03 70
camilla.quist@dackeindustri.com

Citat

Vi är stolta över att kunna meddela att vår division nu optimeras till fokuserade business areas. Detta strategiska beslut förbättrar inte bara vår effektivitet utan ligger även i linje med våra tillväxtmål. Vi har fullt förtroende för att Satu kommer att fungera som en nyckelspelare i våra framtida satsningar, stödja fortsatt tillväxt och underlätta strategiska förvärv.
Jag ser fram emot att ta mig an denna nya roll som VP för Business Area Air Technology. Genom att utveckla och främja framgång och tillväxt för Air Technology Business Area kommer vi att skapa värde för både bolagen och Dacke Industri. Det känns väldigt inspirerande att få vara med och forma framtiden för denna business area.
Satu Rautavalta, VP för Business Area Air Technology, Dacke Industri