Konkurrensverkets krav mot Däckia saknar grund

Report this content

Konkurrensverket kräver att Däckia skall betala en konkurrensskadeavgift för att bolaget skulle ha överträtt konkurrenslagen i samband med två offentliga upphandlingar år 2005. Däckia anser att Konkurrensverket har fel i sak då upphandlingarna har skett i en helt öppen samverkan och välkomnar därför en domstolsgranskning av frågan.

Konkurrensverket har utrett två upphandlingar som gjordes år 2005, dels av Gästrike Inköp dels av Rikspolis­styrelsen. Anbudsgivare i de två upphandlingarna var Svenska Däckföreningen, där Däckia var medlem vid tidpunkten för upphandlingarna.

Konkurrensverket anser att Däckia har överträtt konkurrenslagens förbud mot konkurrens­begränsande samarbete och menar att Däckia borde ha kunnat lämna anbud på egen hand i stället för att samarbeta med övriga medlemmar i Svenska Däckföreningen om ett gemensamt anbud.

Konkurrensverket granskade Svenska Däck­föreningen på föreningens eget initiativ redan på 1990-talet, i samband med en upphandling från Försvarets Materielverk, och gav då klartecken till anbudssamverkan inom ramen för föreningen.

Däckia anser därför att Konkurrensverket har fel i sak, eftersom företaget har agerat på ett korrekt sätt i samband med båda upphandlingarna och avser att låta frågan avgöras i domstol.

– Utan medlemskap i Svenska Däckföreningen hade vi år 2005 inte haft möjlighet att konkurrera i rikstäckande offentliga upphandlingar. Därför välkomnar vi en granskning i frågan och vi är övertygade om att Däckia kommer att frias, säger Pär Landberg, vd för Däckia AB.

Fotnot: Svenska Däckföreningen är en öppen och laglig anbudssamverkan, med uppgift att lämna anbud i offentliga upphandlingar där ingen enskild medlem skulle ha haft möjlighet att få avtal på egen hand på grund av kraven i upphandlingen. Däckia var medlem i Svenska Däckföreningen fram till maj 2008.

För ytterligare information, kontakta:
Pär Landberg, vd Däckia AB.
Tel: 08-473 62 06. Mobil: +46 70 348 52 51 . E-post: par.landberg@dackia.se

Om Däckia:
Däckia är en av Sveriges största däckservicekedjor och vänder sig till privatpersoner och företag runtom i Sverige. Kedjan med 80 Däckiaverkstäder och 80 samarbetspartners sträcker sig från Ystad till Kiruna.
Se även www.dackia.se

Taggar: