Stockholms tingsrätt meddelar dom i målet mot Däckia

Report this content

Stockholms tingsrätt har fällt Däckia AB för att ha medverkat i en otillåten anbudssamverkan, avseende däck till bland annat Rikspolisstyrelsen. Tingsrätten anser dock att överträdelsen inte skedde avsiktligen och att effekterna var mindre allvarliga än vad Konkurrensverket påstått.

Tingsrätten fastställer att Däckia skall betala en konkurrensskadeavgift om 1,2 miljoner kronor för att bolaget har överträtt konkurrenslagen i samband med två offentliga upphandlingar år 2005. Konkurrensverket hade yrkat 4,4 miljoner kronor.

Däckias uppfattning, att Konkurrensverket har haft fel i sak då upphandlingarna har skett i en helt öppen samverkan genom Svenska Däckföreningen, har inte vunnit tingsrättens gehör.

Konkurrensverket har utrett två upphandlingar som gjordes år 2005, dels av Gästrike Inköp dels av Rikspolis­styrelsen. Anbudsgivare i de två upphandlingarna var Svenska Däckföreningen, där Däckia var medlem vid tidpunkten för upphandlingarna.

Konkurrensverket ansåg att Däckia borde ha kunnat lämna anbud på egen hand i stället för att samarbeta med övriga medlemmar i Svenska Däckföreningen om ett gemensamt anbud.

Däckia håller dock inte med:

– Vår uppfattning är att Svenska Däckföreningen har varit i en laglig verksamhet, vilket vi haft stöd av i Konkurrensverkets granskning och godkännande från 1990-talet, i samband med Försvarets Materialverks rikstäckande upphandlingar. Då gav Konkurrensverket klartecken till anbudssamverkan inom ramen för föreningen, säger Gunnar Eriksson, marknadschef vid Däckia.

– Det som Konkurrensverket ansåg gällde på 1990-talet anser tingsrätten nu inte gällde 2005.

– Utan medlemskap i Svenska Däckföreningen hade vi på 1990-talet liksom år 2005 inte haft möjlighet att konkurrera i rikstäckande offentliga upphandlingar, vilket vi kan idag. Kapaciteten att lämna rikstäckande anbud på egen hand uppnådde vi år 2008, då vi som en konsekvens sade upp vårt medlemskap och lämnade Svenska Däckföreningen.

– Det är trist med avgiften men skönt att vi äntligen kan avsluta den här frågan och lägga hela historien bakom oss, säger Gunnar Eriksson, marknadschef vid Däckia.

-o-O-o-

Fotnot: Svenska Däckföreningen är en ekonomisk förening med uppgift att lämna anbud i offentliga upphandlingar där ingen enskild medlem har möjlighet att få avtal på egen hand på grund av kraven i upphandlingen."

För ytterligare information, kontakta:
Gunnar Ericson, marknadschef Däckia AB.
Tel: 08-120 47 823. Mobil: 070-637 97 66. E-post: gunnar.ericson@dackia.se

Om Däckia:
Däckia är en av Sveriges största däckservicekedjor och vänder sig till privatpersoner och företag runtom i Sverige. Kedjan med 80 Däckiaverkstäder och 80 samarbetspartners sträcker sig från Ystad till Kiruna.
Se även www.dackia.se

Taggar: