Därför ska du byta till vinterdäck i tid

Report this content

Stockholmare och skåningar väljer bort dubbdäcken när det är dags för vinterdäck, visar Däckteams däckbarometer. Och de flesta väntar för länge med att byta däck, med risk för sämre grepp och säkerhet.

Mellan den 1 december och den 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag. Med detta menas snö eller frost på någon del av vägbanan, inklusive vägrenen. Speciellt under tidiga morgnar och sena kvällar kan det finnas isbeläggning på körbanan som inte syns.

De flesta bilister väntar med att byta däck till snön kommer, men det kan vara farligt. Det kan vara vinterväglag långt innan snön faller. Dessutom fungerar däcken bättre om man har kört med dem ett tag innan det blir vinterväglag. Då ruggas ytan upp och ger bättre grepp när snön sedan faller, säger Thomas Widén, däckexpert på Däckteam.

Däckteams däckbarometer visar att det är lika vanligt att välja dubbdäck som att inte göra det (53 procent har dubbdäck). I norra Sverige har däremot de flesta (82 procent) dubbdäck, jämfört med 32 procent i södra delen av landet. Även Stockholmarna sticker ut genom att välja bort dubbdäcken, endast 36 procent kör dubbat, jämfört med 71 procent på landsbygden.

-          Vilka däck man bör välja beror på hur och var man kommer att köra. Kör man där det saltas och är bra väghållning räcker det med odubbat, men kör man i mer otillgänglig terräng krävs ett bättre grepp och därför dubbar. I Stockholm är det förbjudet att köra dubbat på vissa gator, och dessutom har många möjligheten att välja bort bilen för andra transportmedel om det inte är rätt väglag. Det kan förklara varför Stockholmarna väljer bort dubbdäck och ibland även vinterdäck, säger Thomas Widén, däckexpert på Däckteam.

Tre anledningar att byta däck i tid:

• Det kan finnas isbeläggningar på vägen, även tidigt på säsongen. Detta räknas som vinterväglag, även om det inte syns.
  • Vintern kommer ofta plötsligt, och då är det bra att vara förberedd med rätt däck.
  • Vinterdäcken får bättre grepp om de körts på torr asfalt under en period innan det blir snö och is.

Om Däckbarometern:
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 28 februari - 2 mars 2014 har sammanlagt 1007 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18-74 år i Sverige.

För mer information, vänligen kontakta:
Joakim Held, VD Däckteam, 040-611 89 10, mobil 0709-18 76 00.

Om Däckteam
Däckteam är Sveriges största kedja inom däck och fälg med över hundra anslutna verkstäder över hela Sverige. Däckteam är medlemsägt och bedriver försäljning av däck och fälg mot såväl privatpersoner som företag med tjänstebilsflotta eller transportverksamhet.

Taggar:

Citat

De flesta bilister väntar med att byta däck till snön kommer, men det kan vara farligt. Det kan vara vinterväglag långt innan snön faller. Dessutom fungerar däcken bättre om man har kört med dem ett tag innan det blir vinterväglag. Då ruggas ytan upp och ger bättre grepp när snön sedan faller.
Thomas Widén