• DAGENS NYHETER/

Dagens Nyheter lanserar helt ny version av DN.factlab Nu kan du själv granska fakta bakom olika politiska utspel

Report this content

I valdebatten lyfts olika fakta fram som stöd för politiska utspel, men vad säger statistiken egentligen och vilken är källan? Inte sällan jämförs äpplen med päron. Nu lanserar Dagens Nyheter en helt ny version av DN.factlab – ett unikt internetverktyg där användaren enkelt kan jämföra fakta och statistik från tusentals faktainsamlare i vår omvärld, och därigenom ifrågasätta argument eller underbygga sina egna.

Nu har väljarna en möjlighet att se vad politikerna har åstadkommit de senaste åren. Hur ser det ut i din kommun vad gäller satsningar på skola, lärare och läromedel? Vilken kommun förvaltar skattemedlen bäst? Finns något samband med politisk färg? Finns det fakta bakom aktuella uttryck som ”minskat bidragsberoende” eller ”ökade klassklyftor”?

- Just nu bombas vi av så kallad fakta när löftena haglar inför valet. Andra sidan svartmålas, retoriken är ofta vass, men hur är det med fakta? Det här är vårt bidrag till politiker, debattörer, journalister och alla väljare. Verktyget är dessutom fritt och enkelt att använda, säger Johan Othelius, Upplagedirektör på Dagens Nyheter.

Ett känt dilemma i att hantera information från olika internetkällor är att det inte finns en allmänt vedertagen standard för att göra informationen jämförbar. Innehållet från en databas har därför inte alltid kunnat sättas i relation till innehållet från en annan.

- Att jämföra information på nätet har länge varit som att jämföra, inte bara äpplen och päron, utan som att utvärdera en hel fruktsallad. Vi har tagit fram en metod för att koda om informationen för att enkelt korsköra innehåll från flera databaser i realtid, säger Peter Andersson, vd för Malmöbaserade factlab AB som ligger bakom den tekniska lösningen till DN.factlab.

Informationen på DN.factlab är alltid oförvanskad, källhänvisad och spårbar. Genom en ny grafisk design är verktyget dessutom enkelt att använda. Med ett klick kan olika fakta visas och sändas vidare i sociala medier, presenterade som t.ex. en graf, karta eller varför inte en rankinglista.

- Dagens Nyheter tar ytterligare ett steg i interaktionen med sina läsare, som nu kan ta vid och göra analyser i direkt anslutning till en artikel, säger Johan Othelius, upplagedirektör på Dagens Nyheter.

Provkör gärna tjänsten på: www.dn.se/dnfactlab

Fakta om DN.factlab

DN.factlab är ett faktalaboratorium som alltid har senast tillgängliga data från respektive uppgiftslämnare. Verktyget fungerar också som en portal. Genom några få klick kan informationen enkelt spåras och källorna utvärderas direkt. Via källhänvisningen är det också lätt att hitta ytterligare information om ett visst ämne.

Nya variabler och funktioner adderas löpande i dialog med systemets användare och olika samarbetspartners.

DN.factlab är uppdelat dels på en global version med världens alla länder där man hittar fakta, gör jämförelser och ser samband mellan länderna, och dels en nationell version där man gör motsvarande men mellan ett lands kommuner, counties eller efter den indelning som respektive land har.

För varje land eller kommun finns dessutom officiella webbplatser, karttjänster, turist- och väderinformation m.m. länkade i systemet. Ett enormt antal variabler kan sökas, samköras och visas som rankinglistor eller olika grafer. Inom kort adderas funktionen exportera sitt material till andra program såsom Word, Excel och PowerPoint.

Tekniken bakom DN.factlab bygger på ett system utvecklat av factlab i samarbete med QlikTech och deras programvara QlikView, där information från stora statistikkällor, som FN, CIA, SCB, Eurostat och Världsbanken, omvandlas till ett gemensamt format så att de kan jämföras. Användaren väljer själv hur sökningen ska begränsas och resultatet visas som grafer via Qlikview. Ett format som är tillgängligt för alla internetanvändare eftersom det stöds av de flesta internetuppkopplingar.

Fri samhällstjänst finansierat av sponsorer

Verktyget är en fri samhällstjänst som har kunnat utvecklats tack vare sponsorerna DN, Tele2, Eniro, Swedbank, ICA och HP.

För mer information, vänligen kontakta:

Johan Othelius, Upplagedirektör Dagens Nyheter, tel: 070-620 10 50

Peter Andersson, VD factlab, tel: 0708-15 03 39