Vinnarna korade i DN:s stora restaurangpris Gulddraken 2012

Report this content

Nu är vinnarna i Gulddraken 2012 utsedda och prisade. Kategorierna utökades i år med Årets Fynd och Internationella gästdraken. Vinnaren av Internationella gästdraken har utsetts av AA Gill, bland annat känd som Sunday Times matkritiker. Vinnarna tog emot sina priser vid en ceremoni idag kl.17.00 på Palatset.

Här är samtliga vinnare med juryns respektive motivering.

Vinnare kategori Årets Fynd: Ponuts! Birdie nam nam-erbjudande.
Juryns motivering:
Att få äta anklever är knappast en mänsklig rättighet men att göra gourmetmat tillgänglig även för dem som inte har ett fett representationskonto är ett initiativ Krogkommissionen gillar skarpt. Vinnaren i fyndklassen har, med halva priset på all mat för sina tidiga och sena gäster, ett erbjudande som är nästan för bra för att vara sant – och krog-Stockholms överlägset bästa fynd.

Vinnare kategori Krog budget: Blue Light Yokohama
Juryns motivering:
Här kombineras avslappnad stämning och snabbmatselegans med omsorgsfullt tillagade råvaror. Dessutom till finfina priser. Varje detalj, från misosoppa till sake, sitter på plats och på denna nyöppnade lilla pärla serveras japansk mat när den är som bäst.

Vinnare kategori Krog mellan: Chez Betty
Juryns motivering:
Vinnaren i mellanklassen är ett ställe att bli lycklig på. Denna lilla kvarterskrog är sensationellt bra och vi förförs av såväl rustika kötträtter och nygräddade pizzor som av den rara entusiasmen och en befriande avsaknad av manér. Magi från Medelhavet.

Vinnare kategori Krog lyx: Gastrologik
Juryns motivering:
Denna restaurang har lyckats skapa receptet för en riktig guldkrog. Här bjuds gästen på sagolikt genomtänkt matlagning i toppklass, ett precist och proffsigt bemötande och mycket hjärta. Här står gästen i centrum och bjuds på en krogupplevelse som är enastående in i minsta detalj.

Vinnare kategori Bar: AG
Juryns motivering:
Att de nominerade barerna serverar utmärkta cocktails är självklart. Men vinnaren har tänkt längre än så. Här kombineras drycken i glaset med perfekt plockmat, och uppmärksam vänlig service, så att barbesöket blir mer än bara drinksnobbism. Här vill vi alltid börja vår kväll och allt för ofta aldrig gå hem.

Vinnare Årets internationella gästdrake: Gastrologik

Pressbilder från Gulddraken finns för nedladdning via nedan länk från och med torsdag 19/1 klockan 20.00.
Pressbildsinfo:
ftp://ws60.surf-town.net
Användarnamn: gulddraken
Lösen: bilder
Fotograf: Hasse Fridén, 070-540 03 75

För ytterligare information om Gulddraken, kontakta:

Eric Ljunggren                                                               Anna Wallin
Chef DN Stockholm                                                      Projektledare för Gulddraken
Tel. 08-738 21 20                                                          Tel. 0706-24 97 28

Taggar: