Dagon bokslutskommuniké januari-december 2011

• Fastighetsintäkterna ökade till 557,0 mkr (546,8)
  • Driftöverskottet ökade med 8,7 procent till 337,8 mkr (310,9)
  • Periodens förvaltningsresultat exklusive värdeförändringar uppgick till 99,0 mkr (127,3)
  • Eget kapital per aktie uppgick till 63,64 kr (67,39)
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till -21,1 mkr (115,7), vilket motsvarar -0,90 kr per aktie (5,02)
  • Styrelsen föreslår en utdelning om 0 kr (3,25)

Under det gångna året har Dagon mött en god efterfrågan på de flesta av våra orter. Vi har arbetat fokuserat på att konsolidera vårt bestånd och skapa en positiv nettouthyrning. Arbetet har varit framgångsrikt och våra ökade fastighetsintäkter i kombination med minskade fastighetskostnader resulterade i ett högre driftöverskott jämfört med föregående år. Däremot blev förvaltningsresultatet lägre jämfört med föregående år, vilket främst beror på ökade räntekostnader.

Turbulensen på finansmarknaden och i omvärlden har lett till lägre långräntor vilket medför att våra räntederivat minskat i värde. En marginell nedjustering av fastighetsvärderingarna har också skett. Dessa värdeminskningar är inte kassaflödespåverkande men påverkar vårt resultat och våra nyckeltal negativt.

Nettouthyrningen var positiv under samtliga kvartal och totalt för året har vi en nettouthyrning på +15,2 miljoner kronor. Vi har tecknat avtal med flera långsiktiga och stabila hyresgäster, exempelvis har Landstinget i Härnösand tecknat ett 20-årigt avtal avseende arkivytor om 2 600 kvadratmeter med option om ytterligare 1 100 kvadratmeter.

Vi har drivit fem nyproduktionsprojekt under året, varav fyra kommersiella projekt och ett bostadsprojekt. I Halmstad bygger vi till den befintliga bygg­naden för vår hyresgäst HMS med 2 200 kvadratmeter kontorsyta. I samband med uthyrningen av 1 200 kvadratmeter till Alcro-Becker i Gamlestaden i Göteborg nyproducerar vi 800 kvadratmeter butiksyta. Vi har också förvärvat ytterligare sex fastigheter i Göteborg som passar väl in i vårt bestånd och stärker vår position i staden. Vårt senaste kommersiella bygg­projekt, Skeppsbrokajen i Karlskrona, löper enligt plan och beräk­nas bli inflyttningsklart i april 2012.

Vi har även förvärvat två kommersiella projektfastigheter i Limhamn, Malmö, där vi avser att utveckla kontor. Fastigheterna ligger i bra lägen och vi bedömer möjligheten att hitta hyresgäster och starta byggandet som goda. Den första etappen av sex i Projekt Fridhem i Eslöv vilken omfattar 26 lägenheter börjar nu bli färdig för inflyttning i april-maj 2012.

Om vi ser till Dagons operativa verksamhet, kan jag konstatera att vi har stabila hyresgäster och möter en fortsatt stark efterfrågan på våra lokaler. Detta tillsammans med en ökad förädlingstakt och de kommersiella projektfastigheter som vi har förvärvat, gör att jag ser fortsatt positivt på verksamhetens utveckling under 2012.

Per Johansson

Verkställande direktör

Informationen är sådan som Dagon AB är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 17 februari 2012 kl. 08.30.

För ytterligare information:

Per Johansson, Verkställande direktör, tel 040-607 48 03

per.johansson@dagon.se

Peter Olsson, CFO, tel 040-607 48 04

peter.olsson@dagon.se

Dagon AB (publ) är ett utvecklingsbolag i fastighetsbranschen med verksamhet i utvalda delar av landet. Fastighetsbeståndet uppgår till cirka 5,5 miljarder kronor och består av kommersiella fastigheter samt projektfastigheter i södra och mellersta Sverige. Dagonaktien är noterad på OMX Nordiska Börs Stockholm.