Dagon delårsrapport januari-september 2011

• Fastighetsintäkterna ökade till 415,9 mkr (406,1)
• Driftöverskottet ökade med 6,2 procent till 255,3 mkr (240,4)
• Periodens förvaltningsresultat exklusive värdeförändringar uppgick till 78,9 mkr (114,1)
• Eget kapital per aktie uppgick till 64,53 kr (64,33)
• Periodens resultat efter skatt uppgick till 2,2 mkr (45,2), vilket motsvarar 0,09 kr per aktie (2,10)

Driftöverskottet för både kvartalet och perioden blev bättre jämfört med motsvarande period föregående år. Fastighetsintäkterna ökade och fastighetskostnaderna minskade. Bolagets administrativa kostnader minskade jämfört med samma kvartal föregående år. Förvaltningsresultatet blev dock lägre jämfört med föregående år vilket främst beror på ökade räntekostnader.

Nettouthyrningen blev positiv för fjärde kvartalet i rad och totalt i år har Dagon en nettouthyrning på + 13,9 miljoner kronor. Uthyrningsgraden har däremot sjunkit från 85 till 84 procent. Till största delen beror detta på att vi under kvartalet har tillträtt förvärvet i Göteborg, vilket innehöll vissa vakanser.

Som ett led i vårt konsolideringsarbete har vi genomfört en djupanalys av våra förädlingsfastigheter. Utifrån analysen har en långsiktig strategi fastställts i syfte att utveckla och förädla fastigheterna samt höja uthyrningsgraden. Inom våra förädlingsfastigheter ser vi stor potential för ökade intäkter och bättre nyckeltal på sikt. Genom förädlingsprocessen kommer hyresvärdet att ökas och generera bra avkastning på investerat kapital i fastigheterna.

Under perioden har vi förvärvat två kommersiella projektfastigheter i Limhamn, Malmö där vi avser att utveckla kontor. Fastigheterna ligger i bra lägen och vi bedömer möjligheten att hitta hyresgäster och starta byggandet som goda. Vårt senaste kommersiella byggprojekt, Skeppsbrokajen i Karlskrona, löper enligt plan och beräknas bli inflyttningsklart i april 2012.

Den turbulens som råder på finansmarknaden och i omvärlden har lett till att den långa räntan har sjunkit. Det påverkar våra derivat vilka under perioden minskat med 77 miljoner kronor i värde. Minskningen är inte kassaflödespåverkande men det påverkar vårt resultat och våra nyckeltal negativt.

Dagon har stabila hyresgäster och vi ser en fortsatt stark efterfrågan på våra lokaler. Detta tillsammans med en ökad förädlingstakt samt de kommersiella projektfastigheterna vi har förvärvat och där byggstart kan ske under nästkommande år, gör att jag ser positivt på bolagets utveckling inför 2012.

Per Johansson
Verkställande direktör

Informationen är sådan som Dagon AB är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 11 november 2011 kl. 08.00.

För ytterligare information:
Per Johansson, Verkställande direktör, tel 040-607 48 03
per.johansson@dagon.se
Peter Olsson, CFO, tel 040-607 48 04
peter.olsson@dagon.se

Dagon AB (publ) är ett utvecklingsbolag i fastighetsbranschen med verksamhet i utvalda delar av landet. Fastighetsbeståndet uppgår till cirka 5,5 miljarder kronor och består av kommersiella fastigheter samt projektfastigheter i södra och mellersta Sverige. Dagonaktien är noterad på OMX Nordiska Börs Stockholm.