Dagon fortsätter växa i Göteborg

Förvärvar fastigheter för 62 mkr

Dagon AB ökar sitt fastighetsbestånd i Göteborg genom att förvärva sex fastigheter. Köpeskillingen uppgår till totalt cirka 62 miljoner kronor. Säljare är Ingrid och Tommy Sjöberg Holding AB.

-       Det känns mycket bra att vi fortsätter förstärka vår position i Göteborg genom att förvärva sex fastigheter som passar väl in i vårt bestånd, säger Per Johansson, tillförordnad verkställande direktör på Dagon.

Fastigheterna omfattar en total uthyrningsbar area om cirka 10 700 kvadratmeter. En av fastigheterna består av obebyggd planlagd mark på cirka 4 000 kvadratmeter. Fastigheterna är i gott skick och belägna i Mölndal, Göteborg och Lerum. Hyresintäkterna uppgår på årsbasis till cirka 8 miljoner kronor. Fastigheterna har en vakansgrad om cirka 15 procent.

Köpeskillingen baseras på ett överenskommet underliggande fastighetsvärde om totalt cirka 62 miljoner kronor. Direktavkastningen uppgår till 8 procent.

Tillträde beräknas till den 1 juli 2011. Förvärvet sker i bolagsform.

Per Johansson, tillförordnad verkställande direktör, telefon 040-607 48 03
Göran Joneskär, Marknadsområdeschef Göteborg, telefon 031-719 06 51

Dagon AB (publ) är ett expansivt utvecklingsbolag i fastighetsbranschen med verksamhet i utvalda delar av landet. Fastighetsbeståndet uppgår till drygt 5 miljarder kronor och består av kommersiella fastigheter samt projektfastigheter i södra och mellersta Sverige. Dagonaktien är noterad på OMX Nordiska Börs Stockholm. Informationen är sådan som Dagon AB är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 15 april 2011 kl. 11.30.