Dahl förvärvar bolag i Danmark, Sverige och Polen

Report this content

DAHL FÖRVÄRVAR BOLAG I DANMARK, SVERIGE OCH POLEN Dahl International AB (publ) köper danska VVS-grossisten Rimo, Smidesgrossisten i Sverige samt VVS-grossisten Domat i Polen. Rimo som är etablerat i Greve kompletterar Brødrene Dahl Danmarks filialnät i Köpenhamn. Smidesgrossisten i Stockholm omsätter cirka 20 MSEK och tillför ett sortiment av rörsmide som väl passar Dahl Sveriges kunder. Förvärvet av Domat i sydöstra Polen förstärker Dahl Polens ledande position och ökar marknadstäckningen. Bolaget omsätter idag 30 MPLN motsvarande 65 MSEK och finns etablerat i tre större städer. - Dahl fortsätter sin framgångsrika strategi genom att öka sin marknadsandel i Polen och konsolidera sin ledande ställning i Norden. Målsättningen i Polen är att finnas representerade i alla större städer, säger Dahls VD P-O Söderberg. Ytterligare upplysningar lämnas av VD P-O Söderberg eller ekonomidirektör Mats Norberg (telefon +46 8 700 18 20). Dahl är Nordens ledande grossist- och handelsföretag på marknaden för VVS- och VA-produkter samt rörprodukter till industrin. Försäljningen i Dahl uppgick 1998 till 10.431 MSEK. Dahl har en ledande position i Danmark, Norge, Sverige och Polen samt en stark ställning på den finska marknaden. I mars 1999 köptes Dahl ut ifrån Stockholms- och Köpenhamns fondbörser. Dahl ägs till 51 procent av EQT och till 49 procent av Ratos. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/10/01/19991001BIT00460/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/10/01/19991001BIT00460/bit0002.pdf