Dahl International AB (publ) Bokslutskommuniké 1998

Report this content

Dahl International AB (publ) Bokslutskommuniké 1998 ¤Omsättningen ökade med 11 procent till 10.431 MSEK jämfört med föregående år. ¤Resultat efter finansnetto uppgick till 262 (192) MSEK. Jämförelsestörande poster belastad resultatet 1997 med 70 MSEK. ¤Rörelseresultatet förbättrades i Sverige och Finland. ¤Den polska verksamheten blev helägd. ¤Tre VVS-grossister förvärvades i Polen och en i Estland. Tre verktygsgrossister förvärvades i Danmark. ¤Styrelsen föreslår en utdelning om 4,00 (3,00) kronor per aktie. Dahl Bokslutskommuniké 1998 Dahl är Nordens ledande grossist- och handelsföretag på marknaden för VVS- och VA-produkter samt rörprodukter till industrin. Försäljningen i Dahl uppgick helåret 1998 till 10.431 MSEK. Dahl har en ledande position i Danmark, Norge, Sverige och Polen samt en stark ställning på den finska marknaden. Dahl har etableringar på över 240 platser och erbjuder därmed både kunder och leverantörer en unik tillgänglighet. Försäljning och resultat under perioden Omsättningen steg under 1998 till 10.431 MSEK, vilket är en ökning med 11 procent jämfört med föregående år. Försäljningen i befintlig verksamhet i Danmark och Norge var stark i början av året för att successivt avmattas. I Sverige ökade försäljningen med 3 procent vilket var i nivå med marknadsutvecklingen. Tillväxten i Finland var god. Den polska försäljningen ökade med 77 procent varav 17 procent var organisk tillväxt. Sista kvartalet avstannade dock marknadstillväxten i Polen. Förvärv i Danmark, Polen och Estland bidrog med en försäljning på cirka 500 MSEK. Företagsförvärv under 1998 Företag/datum Årsomsättning vid förvärv Arsanit, Polen, 98-04 71 MPLN Terma, Polen, 98-04 7 MPLN SK Instalator, Polen, 98-0912 MPLN O P Værktøj, Danmark, 98-0160 MDKK Maskinkompagniet, Danmark, 98-05 40 MDKK Viholm Værktøj, Danmark, 98-11 22 MDKK ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/02/10/19990210BIT00460/bit0001.doc Hela rapporten http://www.bit.se/bitonline/1999/02/10/19990210BIT00460/bit0002.pdf Hela rapporten