Utlåtande från styrelsen för Dahl International AB

Report this content

UTLÅTANDE FRÅN STYRELSEN FÖR DAHL INTERNATIONAL AB Den 11 februari 1999 offentliggjorde EQT Scandinavia BV ("EQT") och Förvaltnings AB Ratos ("Ratos") ett offentligt erbjudande till aktieägarna i Dahl International AB ("Dahl") om 120 SEK per aktie genom det gemensamägda 1 bolaget Dahl Intressenter AB ("DIAB"). Idag har DIAB offentliggjort en revidering av erbjudandet till 130 SEK per aktie. Styrelsen för Dahl har utvärderat det offentliga erbjudandet till aktieägarna i Dahl. Utvärderingen föranleder styrelsen att efter det idag reviderade erbjudandet avge följande utlåtande. I syfte att ge aktieägarna i Dahl möjlighet att ta del av styrelsens och ledningens syn på Dahls nuvarande verksamhet och framtida utvecklingsmöjligheter, har arbetet med årsredovisningen för verksamhetsåret 1998 påskyndats och årsredovisningen offentliggjordes under vecka 9. Styrelsen i Dahl anser att beskrivningen av Dahl i årsredovisningen ger en god bild av Dahls verksamhet, intjäningspotential och investeringar. Enskilda Securities, som på styrelsens uppdrag utvärderat det offentliga erbjudandet till Dahls aktieägare, har i sitt utlåtande till styrelsen angivit att erbjudandet om 130 SEK per aktie är skäligt från en finansiell utgångspunkt. Erbjudandet från EQT och Ratos om 130 SEK per aktie innebär en premie om 60 procent, jämfört med Dahlaktiens genomsnittliga börskurs de senaste 30 handelsdagarna före erbjudandets offentliggörande. Mot bakgrund härav och Enskilda Securities utlåtande, anser styrelsen att erbjudandet om 130 SEK per aktie är acceptabelt varför styrelsen rekommenderar aktieägarna att acceptera erbjudandet. Stockholm den 12 mars 1999 Dahl International AB (publ) 2 Styrelsen För ytterligare information: Urban Jansson Ordförande Dahl International AB +46 70 590 80 91 1 Under föreslagen namnändring från Binnimation Stockholm AB. 2 På grund av jävsliknande skäl har ledamöterna Conny Karlsson, Thomas Mossberg och Per-Olof Söderberg ej deltagit i detta utlåtande. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/03/12/19990312BIT00260/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/03/12/19990312BIT00260/bit0002.pdf