Daikin Sweden växer och flyttar till nytt BREEAM-certifierat kontor på Slåttervägen 17 i Solna

Report this content

Stockholm den 16 oktober 2023 –  Daikin Sweden AB, en ledande leverantör av innovativa produkter och lösningar för värme, kyla, ventilation och frysapplikationer (HVAC&R), är stolta över att tillkännage öppnandet av sitt nya kontor i Solna, Järva Krog. Denna strategiska expansion markerar en betydande milstolpe för företaget, vilket ytterligare stärker dess engagemang att erbjuda perfekt inomhusklimat i bostäder och fastigheter.

Det nya kontoret, beläget i Solna, återspeglar Daikins engagemang i att utveckla support och service till sina kunder samtidigt som det erbjuder medarbetarna en attraktiv, aktivitetsbaserad och kreativ arbetsmiljö. Byggnaden som utvecklats av NCC är BREEAM- (BRE Environmental Assessment Method) certifierat med nivå excellent, vilket är i linje med Daikins mål som koncern att bli koldioxidneutralt vid år 2050.

Vi är glada och stolta över att öppna vårt nya kontor i Solna", säger Tom Decuypere, VD på Daikin Sweden AB. Denna expansion är ett bevis på vår långsiktiga vision och engagemang för den svenska marknaden. Med det nya kontoret får vi en attraktiv arbetsplats och rätt förutsättningar för att växa ytterligare. Vårt mål är att etablera en starkare närvaro på marknaden och stötta våra kunder på bästa möjliga sätt, fortsätter han.

Ett perfekt inomhusklimat vid varje tillfälle

Med innovativa värme-och kylsystem erbjuder Daikin globalt produkter och lösningar för ett perfekt inomhusklimat. Daikins produkter och lösningar är hållbara val utifrån energieffektivitet, hållbarhet och pålitliga prestanda. I Sverige har Daikin funnits i 15 år, men i Europa firar man 50 år. Globalt har Daikin funnits i 100 år.

I dag ställs amhället inför ett flertal utmaningar, med bland annat ökande koldioxidutsläpp, höga energikostnader och luftrelaterade hälsoproblem. De ökande levnadskostnaderna i form av höjda räntor, ökade mat- och energikostnader är påfrestande för många hushåll. På Daikin har vi produkter för den svenska marknaden, anpassade till vårt nordiska klimat som är tillförlitliga och bidrar till lägre uppvärmningskostnader. Våra luftvärmepumpar har också en funktion för luftrening som bidrar till hälsosam inomhusluft, vilken inte alla känner till. Utöver luftvärmepumparna finns en serie med luftrenare från Daikin som underlättar vid allergiska besvär och renar inomhusluften från virus och bakterier, säger Anders Ax, Försäljningschef på Daikin Sweden AB

Experience Center öppnar i samma byggnad den 23 november

I samma byggnad öppnar även Daikin sitt första Experience Center i Sverige med både showroom och utbildningscenter. Hit är alla välkomna som är intresserade av att upptäcka hur Daikins innovativa teknik fungerar. Upplev hur de energieffektiva produkterna och lösningarna erbjuder både uppvärmning och skön svalka, för både den privata bostaden eller verksamheten. För Daikins installatörer och servicetekniker erbjuder Dakins utbildningsteam aktuell utbildning i moderna, praktiska lokaler. Utbildningarna är både teoretiska och praktiska och ska bidra till ökad förståelse för befintliga och nya produkter, samt digitala lösningar.både teoretiska och praktiska för ökad förståelse av våra befintliga och nya produkter, samt för våra olika digitala lösningar.

Om Daikin

Daikin Europe N.V.

Daikin Europe N.V. är ett dotterbolag till den globala koncernen Daikin Industries och den ledande leverantören av teknik för värme, kyla, ventilation, luftrening och kylning (HVAC&R) i Europa, Mellanöstern och Afrika. Daikin designar, tillverkar och lanserar en bred portfölj av produkter, underhållstjänster samt nyckelfärdiga lösningar för bostäder, kommersiella och industriella ändamål. Hittills har Daikin Europe över 13 700 anställda i mer än 57 konsoliderade dotterbolag. Det har 14 tillverkningsanläggningar baserade i Belgien, Tjeckien, Tyskland, Italien, Spanien, Österrike, Storbritannien, Turkiet, Förenade Arabemiraten och Konungariket Saudiarabien. Daikin Europe-gruppens huvudkontor ligger i Oostende, Belgien. Företaget grundades 1972, produktionen i Europa startade 1973.

Om Daikin Industries Ltd.

Daikin Industries grundades 1924 i Osaka, Japan. Den globala koncernen sysselsätter över 96 000 personer över hela världen och är marknadsledare för värmepumpar och luftkonditioneringssystem, samt luftfiltrering. Det är den enda tillverkaren i världen som utvecklar och tillverkar värme-, ventilations-, luftkonditionerings- och kylutrustning, samt köldmedier i egen regi. Företaget uppnådde en omsättning på 28,2 miljarder euro under räkenskapsåret 2022 (1 april 2022 – 31 mars 2023).

Om Daikin Sweden AB

Daikin Sweden AB grundades 2009 och levererar helhetslösningar för bostäder, kommersiella och industriella HVAC-R. Vi levererar den perfekta lösningen för inomhusklimat för alla typer av applikationer och har åtagit oss att minska miljö- och koldioxidpåverkan från HVAC-R-lösningar.

Läs mer på www.daikin.se och www.daikin.eu

Media kontakt Daikin Sweden AB
Camilla Meyer – T: +46 10 722 24 35 Mail: camilla.meyer@daikin.se

Media Contacts Daikin Europe N.V.

Sofie Sap – T.:  +32 472 580482 Mail: sap.s@daikineurope.com

Daisuke Kakinaga – T.: +32 465 462321 Mail: kakinaga.d@bxl.daikineurope.com

Taggar:

Snabbfakta

Daikin Sweden AB, en ledande leverantör av innovativa produkter och lösningar för värme, kyla, ventilation och frysapplikationer (HVAC&R), är stolta över att tillkännage öppnandet av sitt nya kontor och i Solna, Järva Krog. Denna strategiska expansion markerar en betydande milstolpe för företaget, vilket ytterligare stärker dess engagemang för att erbjuda perfekt inomhusklimat i bostäder och fastigheter.

Citat

Vi är glada och stolta över att öppna vårt nya kontor i Solna. Denna expansion är ett bevis på vår långsiktiga vision och engagemang för den svenska marknaden. Med det nya kontoret får vi en attraktiv arbetsplats och rätt förutsättningar för att växa ytterligare och öka närvaron på marknaden.
Tom Decypere VD, Daikin Sweden AB