Daikin utser Stéphane Cupani till ny VD för Daikin Sweden AB

Report this content

Stockholm, den 29 februari, 2024 – Daikin Sweden har utsett Stéphane Cupani till ny verkställande direktör per den 1 januari 2024.

Stéphane Cupani har arbetat inom Daikin-koncernen under de senaste 20 åren och har framgångsrikt genomfört globala uppdrag i olika Daikin-anslutna företag, vilket inkluderar Mellanöstern (Dubai) som Affärsutvecklingschef, Saudiarabien som Försäljningschef och Frankrike som Senior Säljchef utöver sin tid i Belgien på EMEA:s huvudkontor. Med sin breda kunskap och erfarenhet inom försäljning kommer han att bidra till fortsatt expansion i sin nya roll som VD och ersätter Tom Decuypere från den 1 januari 2024.

Stéphanes omfattande erfarenhet inom både Daikin och diverse försäljningsroller är värdefull för att driva Daikin Sweden AB mot dess nästa tillväxtfas. Stéphanes breda förståelse för företagets verksamhet, i kombination med hans erfarenhet inom försäljning, positionerar honom strategiskt väl för att hitta möjligheter och driva expansionsinitiativ. Hans ledarskap och insikter inom branschen kommer att vara avgörande för att navigera i utmaningar och dra nytta av nya marknadstrender. I slutändan främjar det en hållbar tillväxt för organisationen, säger Anders Ax, försäljningschef på Daikin Sweden AB.

Daikin Sweden AB har för närvarande 62 anställda och kontor både i Solna och Göteborg. Säljorganisationen finns representerad över hela landet. Huvudkontoret ligger på Slåttervägen 17 i Solna och i samma byggnad har Daikin Sweden AB även Sveriges första Daikin Experience Center. Experience Center rymmer både ett showroom för privatpersoner och ett utbildningscenter för installatörer och kyltekniker. Hit kan man komma för att själv få uppleva hur Daikins produkter ser ut och fungerar och de yrkesverksamma kylteknikerna kan utbildas och ta del av ny innovation och teknik.

Daikin Sweden AB har gjort en fantastisk resa och jag ser verkligen fram emot att få vara med och utveckla verksamheten. Daikins breda produktutbud av hållbara lösningar för uppvärmning och kyla kan stötta Sveriges ambitioner om att minska koldioxidutsläppen. Vi investerar även i kunskap och utbildning för att säkerställa högsta standard på installation och service, säger Stéphane och fortsätter; Jag är imponerad av det arbete som Daikin Sweden AB har gjort och vill uttrycka min uppskattning till våra kunder och medarbetare som varit med och bidragit och jag ser fram emot att få lära känna Sverige och den svenska marknaden.

Camilla Meyer
Marknadsansvarig Daikin Sweden AB
Telefon +46 (0)10 722 24 35
Email: camilla.meyer@daikin.se

Om Daikin

"We care for the air" Vi använder vår långa erfarenhet av luftkonditionering och vår passion för innovativa tekniker till att göra luften omkring oss till den bästa luften som går att få. Och det vill vi göra samtidigt som vi tar ansvar för miljön och skyddar framtida generationer. År 2050 siktar Daikin på att vara koldioxidneutralt i alla sina aktiviteter och för de produkter och lösningar som företaget säljer. Det är vårt uppdrag på Daikin.

Daikin Europe N.V. är ett dotterbolag till Daikin Industries Ltd. och en stor europeisk tillverkare av luftkonditionering, värmepumpar, luftrenare och kylutrustning. Företaget har ca 13 000 anställda i 24 anknutna verksamheter i Europa, Mellanöstern och Afrika. Daikin Europe N.V. har 12 huvudsakliga tillverkningsanläggningar baserade i Belgien, Tjeckien, Tyskland, Italien, Spanien, Turkiet, Österrike och Storbritannien. Huvudkontoret för Daikin Europe Group ligger i Belgien med kontor i Oostende, Gent och Bryssel. Företaget grundades 1973. Daikin har 2 171 anställda i Belgien. Marknadsledande inom värmepumpsteknik i Europa Med över 90 års branscherfarenhet inom värme- och luftkonditionering, är Daikin marknadsledande inom värmepumpsteknik. Företaget är välkänt för Daikin VRV för kommersiella applikationer och Daikin Altherma-serien för privata värmeapplikationer. Mer än 85 % av produkterna för den europeiska marknaden tillverkas också i Europa.

Kompletta lösningar för värme, ventilation, luftkonditionering och kyla Daikins breda sortiment möjliggör skräddarsydda lösningar till alla kundbehov vad gäller värme, ventilation, luftkonditionering, luftrening och kyla. Under senare år har Daikin kompletterat sitt produktutbud och verkligen ökat sin närvaro på den europeiska marknaden för värmepumpsteknik och kommersiell och industriell kylutrustning. År 2016, köpte Daikin Europe N.V. företaget Zanotti S.p.A., den italienska tillverkaren av kylutrustning för industrier och transporter. I februari 2018 anslöt sig Tewis Smart Systems S.L. till koncernen. Tewis är ett av Spaniens ledande företag för standardiserade och kundspecifika lösningar för kylutrustningar, inklusive CO2-lösningar. I början av 2019 förvärvade Daikin Europe N.V. det österrikiska kylutrustningsföretaget AHT. Om Daikin Industries Ltd. Daikin Industries Ltd. Ligger i Osaka, Japan, sysselsätter runt 80 000 människor världen över och hade en försäljning på 18,45 miljarder euro under budgetåret 2020 (april 20 – mars 21). Företaget är världsledande inom system för värmepumpar och luftkonditionering samt luftfiltrering. Daikin Industries Ltd. är den enda tillverkaren av luftkonditioneringsutrustning i världen som både utvecklar och tillverkar alla viktiga komponenter såsom kylmedel, kompressorer och elektronik i sin egen produktion.

Om Daikin Sweden AB

Daikin Sweden har för närvarande 62 anställda och kontor både i Solna och Göteborg. Säljorganisationen finns representerad över hela landet. Huvudkontoret ligger på Slåttervägen 17 i Solna och i samma byggnad har Daikin Sweden AB även öppnat Sveriges första Daikin Experience Center. Daikin Sweden AB som grundades 2009 fyller 15 år i Sverige 2024 levererar helhetslösningar för bostäder, kommersiella och industriella HVAC-R.

Mer information finns på www.daikin.eu och på www.daikin.se

Citat

Stéphane Cupani, VD Daikin Sweden AB