Europaparlamentet uppmanas fatta pragmatiskt beslut gällande användning av flourkolväten för att nå klimatmålen

Report this content

Bryssel den 27 februari 2023 - En allians på 13 ledande europeiska sammanslutningar och globala partners verksamma på den europeiska marknaden som representerar industrier som tillverkar, servar och installerar lösningar för värme, kyla, och skumisolering uppmanar Europaparlamentets miljöutskott att avslå ändringar som förbjuder fluorerade gaser, eftersom det skulle äventyra EU:s klimat- och energisäkerhetsmål.

Den 1 mars röstar kommittén i frågan om F-gasförordningen. Denna syftar till att minska utsläppen från fluorkolväten (HFC) och relaterade fluorerade ämnen, som används i många produkter, inklusive värmepumpar och skumisolering.

"Flera av kommitténs ändringsförslag är helt enkelt omöjliga för industrin att uppnå", säger Russell Patten, generaldirektör för European Partnership for Energy and the Environment (EPEE). "De 13 föreningar som gemensamt undertecknar detta brev, samtidigt som de stöttar den fortsatta utfasningen av HFC, är allvarligt oroade över att ändringsförslaget skulle komma att undergräva Europas koldioxidneutralitetsmål och sakta ner processen med att minska koldioxidutsläppen." Brevet, se bifogat, noterar att ENVI:s förslag även kommer att äventyra målen för REPowerEU och EU:s industriella gröna avtal, och att kompromissändringarna 10, 11, 13, 14 och 21 till F-gasförordningen är särskilt problematisk. Dessa ändringar:

1. Föreslår kvotnivåer för HFC som inte kommer att stödja servicebehoven förbefintlig utrustning eller utbyggnaden av ny energieffektiv uppvärmnings- ochkylutrustning;
  2. Föreslår omöjliga förbud mot gaser utan tillräcklig hänsyn till säkerhet,tillämplighet, energieffektivitet och kostnad;
  3. Bortser från kritiska utbildnings- och certifieringskrav för installations- ochservicetekniker, de flesta från småföretag;
  4. Inkluderar kvoteringsplaner som kommer att avskräcka tillverkningen inom EU och
  5. Ger kommissionen tillstånd att anpassa ändringar av förordningen utan att gåigenom hela lagstiftningsprocessen.

Föreningarna kräver ett avslag på dessa ändringar. Russell Patten kommenterar att alliansen "anser att parlamentets utskott för industri, forskning och energis (ITRE) eget yttrande, som antogs i januari 2023, har en ambitiös men pragmatisk och realistisk nedfasningslösning, detta med tanke på tillgänglighet och förordrar framtida utbyggnad av utrustningen som innehåller icke-fluorerade gasalternativ som många EPEE-medlemmar tillverkar och marknadsför."

"Vi är fast beslutna att erbjuda lösningar som kan mildra klimatpåverkan och minska koldioxidutsläppen", säger Paolo Falcioni, generaldirektör för APPLiA. "Men ENVI:s förslag leder till ett orealistiskt strikt scenario som gör att marknaden inte har någon möjlighet att möta konsumenternas efterfrågan på förnybara energikällor och högeffektiv kyl- och värmeteknik."

"Vi representerar de industrier som kommer att leverera minskade koldioxidutsläpp i byggnader genom innovativa lösningar för uppvärmning och kylning", säger Francesco Scudieri, generalsekreterare för Eurovent. "Vi är fullt engagerade i att nå koldioxidneutralitet 2050 och ser fram emot att arbeta med parlamentet för att uppnå våra gemensamma mål."

"Vi uppmanar ledamöterna i ENVI-utskottet att inta en realistisk ståndpunkt som möjliggör utökad användning av värmepumpar över hela EU, med förståelse för flexibilitet i byggtradition, säkerhetsstandarder och byggnormer", säger Thomas Nowak, generalsekreterare för European Heat Pump Association ( EHPA).

"Värmepumpar är kärnan i EU:s ansträngningar för minskade koldioxidutsläpp vid uppvärmning. En förordning gällande köldmedier som inte tillräckligt värdesätter sektorns behov när det gäller att tillhandahålla koldioxidfri uppvärmning och kyla skulle äventyra EU:s klimatneutralitetsmål till förmån för mer förorenande anordningar.”

"Som komponenttillverkare för många av de teknologier som är menade att användas i Europa för att minska koldioxid, strävar ASERCOMs medlemmar redan nu efter att tillhandahålla lösningar som genererar den snabbaste övergången till lösningar med mycket låg GWP, men vi måste göra det genom att tillhandahålla dessa i en snabb, jämn och uppnåbar industricykel”, säger Marco Masini, ASERCOMs ordförande.

För ytterligare information, vänligen kontakta secretariat@epeeglobal.org , Tel: +32 (0) 2 732 70 40 och besök vår hemsida ( www.epeeglobal.org ).

EPEE representerar kyl-, luftkonditionerings- och värmepumpsindustrin i Europa. EPEE grundades år 2000 och består av över 50 företag samt nationella och internationella föreningar från tre kontinenter (Europa, Nordamerika, Asien). Med tillverkningsanläggningar och forsknings- och utvecklingsanläggningar över hela EU, som förnyar sig för den globala marknaden, realiserar EPEE-medlemsföretag en omsättning på över 30 miljarder euro, sysselsätter mer än 200 000 personer i Europa och även skapar indirekt sysselsättning genom ett stort nätverk av små och medelstora företag, entreprenörer som installerar, servar och underhåller utrustning. https://epeeglobal.org/

EHPA är European Heat Pump Association. I ett helt koldioxidfritt Europa är värmepumpsteknik den främsta lösningen för uppvärmning och kylning, och är en central lösning för ett förnybart, hållbart och smart energisystem. De integrerar flera energikällor och överbryggar den elektriska och termiska sektorn på lokal och regional nivå (mikronät, DHC). Värmepumpar är enkla att installera och används ofta i termiska applikationer (byggnader, transporter, vitvaror) och industriella processer. Köldmedier och andra komponenter finns tillgängliga i tillräckliga mängder. Tekniken är erkänd för sina förtjänster i lagstiftning och befintliga energimodeller. EHPA är en framåtblickande förening som syftar till att sätta värmepumpar i centrum för energisystemet genom att kommunicera fördelarna med värmepumpar, tillhandahålla relevant information och vara en källa och inspiratör för alla intressenter.

AREA - den europeiska sammanslutningen av kyl-, luftkonditionerings- och värmepumpsentreprenörer (RACHP). AREA grundades 1989 och uttrycker intressen från 24 nationella föreningar, från 21 länder som representerar 13 000 företag som sysselsätter 110 000 personer, med en årlig omsättning som närmar sig 23 miljarder euro.

APPLiA - Home Appliance Europe representerar tillverkare av hushållsapparater från hela Europa. Genom att främja innovativa, hållbara policies och lösningar för Europeiskahem har APPLiA hjälpt till att bygga upp sektorn till ett ekonomiskt kraftpaket, med en årlig omsättning på 50 miljarder EUR, som investerar över 1,4 miljarder EUR i FoU-aktiviteter och skapa nästan 1 miljon jobb. JRAIA är branschorganisationen som representerar över 160 tillverkare av kyl- och luftkonditioneringsutrustning i Japan. Vi, medlemmarna i

JRAIA, har hittills varit dedikerade till att erbjuda kvalitetsprodukter till EU:s marknader. JRAIA syftar till att främja och förbättra produktion, distribution och konsumtion av kyl- och luftkonditioneringsutrustning och användningen av produkter, såväl som hjälpanordningar, komponenter, automatiska kontroller och tillbehör och därmed bidra till den stadiga utvecklingen av japansk industri och förbättrad levnadsstandard. För mer information, se JRAIAs hemsida: www.jraia.or.jp E-post: jraia-global@jraia.or.jp

Kontakt Daikin Sweden:
Ralf Zipp - Produktchef, Daikin Sweden AB
Tfn: +46 (0)10-722 24 21
E-post: ralf.zipp@daikin.se

Tom Decuypere - VD, Daikin Sweden AB
Tfn: +46 (0)10-722 24 41
E-post: tom.decuypere.se

Om Daikin

We care for the air. Vi använder vår långa erfarenhet av luftkonditionering och vår passion för innovativa tekniker till att göra luften omkring oss till den bästa luften som går att få. Och det vill vi göra samtidigt som vi tar ansvar för miljön och skyddar framtida generationer. År 2050 siktar Daikin på att vara koldioxidneutralt i alla sina aktiviteter och för de produkter och lösningar som företaget säljer. Det är vårt uppdrag på Daikin.

Daikin Europe N.V. är ett dotterbolag till Daikin Industries Ltd. och en stor europeisk tillverkare av luftkonditionering, värmepumpar, luftrenare och kylutrustning. Företaget har ca 13 000 anställda i 24 anknutna verksamheter i Europa, Mellanöstern och Afrika. Daikin Europe N.V. har 12 huvudsakliga tillverkningsanläggningar baserade i Belgien, Tjeckien, Tyskland, Italien, Spanien, Turkiet, Österrike och Storbritannien. Huvudkontoret för Daikin Europe Group ligger i Belgien med kontor i Oostende, Gent och Bryssel. Företaget grundades 1973. Daikin har 2 171 anställda i Belgien.

Marknadsledande inom värmepumpsteknik i Europa Med över 90 års branscherfarenhet inom värme- och luftkonditionering, är Daikin marknadsledande inom värmepumpsteknik. Företaget är välkänt för Daikin VRV för kommersiella applikationer och Daikin Altherma-serien för privata värmeapplikationer. Mer än 85 % av produkterna för den europeiska marknaden tillverkas också i Europa.

Kompletta lösningar för värme, ventilation, luftkonditionering och kyla Daikins breda sortiment möjliggör skräddarsydda lösningar till alla kundbehov vad gäller värme, ventilation, luftkonditionering, luftrening och kyla. Under senare år har Daikin kompletterat sitt produktutbud och verkligen ökat sin närvaro på den europeiska marknaden för värmepumpsteknik och kommersiell och industriell kylutrustning. År 2016, köpte Daikin Europe N.V. företaget Zanotti S.p.A., den italienska tillverkaren av kylutrustning för industrier och transporter. I februari 2018 anslöt sig Tewis Smart Systems S.L. till koncernen. Tewis är ett av Spaniens ledande företag för standardiserade och kundspecifika lösningar för kylutrustningar, inklusive CO2-lösningar. I början av 2019 förvärvade Daikin Europe N.V. det österrikiska kylutrustningsföretaget AHT.

Om Daikin Industries Ltd. Daikin Industries Ltd. Ligger i Osaka, Japan, sysselsätter runt 80 000 människor världen över och hade en försäljning på 18,45 miljarder euro under budgetåret 2020 (april 20 – mars 21). Företaget är världsledande inom system för värmepumpar och luftkonditionering samt luftfiltrering. Daikin Industries Ltd. är den enda tillverkaren av luftkonditioneringsutrustning i världen som både utvecklar och tillverkar alla viktiga komponenter såsom kylmedel, kompressorer och elektronik i sin egen produktion. Mer information finns på www.daikin.eu och på www.daikin.se