Dala Energi och Nordion Energi har ingått avtal om strategiskt partnerskap – slutgiltigt beslut fattas på en extra bolagsstämma

Dala Energi och Nordion Energi har ingått ett avtal om ett strategiskt partnerskap rörande Dala Energis verksamheter inom elnät, fibernät och infraservicetjänster. Nordion Energi planerar att förvärva 51 % av aktierna i ett nybildat bolag som kommer att överta dessa verksamheter. Ett slutgiltigt beslut kommer att fattas av Dala Energis aktieägare på en extra bolagsstämma i Leksand, den 15 november.

Bakgrund till partnerskapet
I juni inledde Dala Energi och Nordion Energi exklusiva förhandlingar kring ett gemensamt partnerskap, med syfte att säkra långsiktig tillväxt i Dala Energis el- och fibernät samt för att möta utmaningarna inom energisektorn detta genom att skapa en helt ny plattform där vi tillsammans möjliggör klimatomställningen. Efter förhandlingar har parterna enats om de huvudsakliga kommersiella villkoren för ett partnerskap.

Detaljer om affären
Avtalet innebär att Nordion Energi förvärvar 51 % i det nya bolaget, där värderingen av verksamheterna är 3 517 miljoner kronor. Dala Energi, tillsammans med Nordion Energi, kan stärka sin marknadsposition genom att utnyttja Nordion Energis industriella kompetens och finansiella resurser.

För att skapa en stabil och långsiktigt hållbar samverkansplattform där fler nätbolag kan ansluta sig är styrelsens ambition att möjliggöra för Dala Energis ägarkommuner att konvertera hela eller delar av sitt ägande till ett direktägande i den nya plattformen. Därför har styrelsen för Dala Energi tagit beslut att erbjuda Rättviks, Leksands och Gagnefs kommuner en köpoption på hälften av Dala Energis aktier i det nybildade bolaget, motsvarande 24,5 % av alla aktier. Det kan leda till att Dala Energi avyttrar ett totalt ägande om 75,5 % i det nybildade bolaget. Jonny Jones, Sebastian Larsson, Fredrik Jarl har inte deltagit i styrelsebeslutet avseende köpoption.

Ett aktieägaravtal säkerställer att Dala Energi och framtida minoritetsägare behåller inflytande över viktiga beslut rörande det nya bolagets framtid.

Slutgiltigt beslut fattas på Dala Energis extra bolagsstämma
Avtalet måste godkännas av Dala Energis aktieägare, vilket sker vid en extra bolagsstämma den 15 november. Dala Energis styrelse rekommenderar aktieägarna att godkänna affären och att godkänna köpoptioner till Rättvik, Leksand, Gagnefs kommun samt rekommenderar att Rättvik, Leksand och Gagnefs kommun nyttjar köpoptionen. Transaktionen skapar ett betydligt högre aktieägarvärde än tidigare alternativ, såsom Ellevios uppköpserbjudande. Avtalet är även villkorat av att nödvändiga regulatoriska godkännanden är på plats innan slutförandet. Dala Energis styrelse planerar även att föreslå ett frivilligt inlösenprogram vid nästa ordinarie bolagstämma, vilket skulle ge aktieägarna möjlighet att lösa in upp till 50 % av sina aktier, vilket ger aktieägarna en möjlighet till en attraktiv exit. Genomförandet av ett frivilligt inlösenprogram förutsätter att extra bolagstämman den 15 november fattar beslut om att godkänna köpoptioner till Rättvik, Leksand, Gagnefs kommun.

Aktiepriset i inlösenprogrammet uppskattas utifrån nuvarande kunskap till i intervallet 130 till 140 kronor per aktie, baserat på tillgångsvärderingen i transaktionen. Det slutgiltiga priset fastställs efter bokslutet för 2024.

Kommentarer från vd
– “Vi är stolta över att tillsammans med Dala Energi ha utvecklat ett unikt partnerskap, där vi tillsammans kan stärka utvecklingen mot hållbar energi och digitalisering samtidigt som vi kan utveckla den lokala närvaron och kundnyttan. Vi har under processen nått en samsyn kring bolagets framtida utveckling och tar nu ett viktigt steg mot att slutföra partnerskapet. Vi ser fram emot att driva den framtida utvecklingen tillsammans”, säger Hans Kreisel, vd för Nordion Energi.

– “Vi är mycket glada över att ha nått denna viktiga milstolpe i vårt partnerskap med Nordion Energi. Tillsammans stärker vi Dala Energi och skapar en plattform som driver den hållbara energiomställningen i vår bygd. Genom elektrifiering och digitalisering kan vi möta framtidens krav och skapa långsiktiga värden för våra kunder och bygden vi verkar i. Detta partnerskap ger oss fantastiska möjligheter att fortsätta bygga en hållbar och stark framtid för Dala Energi och våra ägare” säger Bengt Östling, vd för Dala Energi.

Framtida potential och tillväxt
Genom samarbetet kan Dala Energi och Nordion Energi möta ökande krav på energiomställning och digitalisering, samtidigt som den lokala närvaron och inflytandet behålls. Partnerskapet är utformat för att även andra nätägare ska kunna ansluta sig, vilket stärker tillväxtpotentialen ytterligare.

För kunderna innebär detta en starkare organisation som kan leverera förbättrade tjänster och möta samhällets behov av hållbar energiförsörjning.

Bolagsstämma och förslag till beslut
Vid den extra bolagsstämman som hålls den 15 november 2024 klockan 10:00 i Leksand, kommer Dala Energis aktieägare att ta ställning till två förslag från styrelsen:

1)   Beslut om att godkänna aktieöverlåtelsen till Nordion Energi

2)  Beslut om att erbjuda köpoption, frågan behandlas som en närståendetransaktion

Kallelsen till den extra bolagstämman planeras till måndag den 7 oktober.

Bengt Östling, vd och koncernchef Dala Energi
Mail: bengt.ostling@dalaenergi.se

Hans Kreisel, vd Nordion Energi
Mail: hans.kreisel@nordionenergi.se

Saila Horttanainen, kommunikationschef Nordion Energi
Mail: saila.horttanainen@nordionenergi.se
Telefon: 070–622 76 06

Kort om Dala Energi

Dala Energi erbjuder lösningar inom energi och digital kommunikation som hjälper människor och företag att leva och utvecklas i vår bygd på ett enkelt, effektivt och hållbart sätt. Vårt fokus ligger på att leverera en kundupplevelse som är lite mer och genom att satsa vidare på våra fokusområden Affär-Kund-Medarbetare-Hållbarhet och Ekonomi hoppas vi att vi når vår vision: Tillsammans för bygdens bästa investering. Dala Energi-koncernen omsätter ca 370 Mkr och har ca 34 000 kunder. Tillsammans är vi ca 80 medarbetare och finns idag med verksamhet i Rättvik, Leksand, Gagnef och Säter. Ett ägande i Dala Energi är ett ägande i en lokal drivkraft med syfte att ge ekonomisk avkastning, en sund samhällsutveckling och en hållbar miljö. Mer 5 000 privata aktieägare och tre kommuner; Leksand, Rättvik och Gagnef gör detta möjligt. Dala Energi AB är noterat på Nasdaq First North Growth Market.

Denna information är sådan information som Dala Energi är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 20:00 torsdag den 3 oktober 2024.