Dala Energi stärker positionen inom förnybar energi med solcellsparksinvestering

Dala Energi fortsätter satsningen att bidra till klimatomställningen genom utveckling av förnybar elproduktion.

Styrelsen för Dala Energi har fattat investeringsbeslut för att i dotterbolaget Dala Energi Kraftproduktion AB bygga en Solcellspark i Lindan, Gagnefs kommun.

Efter att ha säkerställt samtliga nödvändiga tillstånd och förutsättningar är vi nu redo att ta nästa steg i projektet. Vi kommer att välkomna fler aktörer att bli delägare i denna spännande satsning, däribland DalaVind och Dala Vindkraft Ekonomisk Förening.

Eftersom det finns begränsningar för tillkommande produktion i Ellevios regionnät i Dalarna och överföring till stamnätet, kommer vår solcellspark anslutas till lokalnätet hos Dala Energi Elnät. Detta kommer att ske genom ett villkorat och flexibelt avtal som gäller fram tills en ny stamnätstation är färdigställd i Tandö år 2027.

Vår solcellspark planeras att byggas i två etapper. Etapp 1, som omfattar 1,5 MW, kommer att påbörjas 2024, medan etapp 2, som omfattar 1,9 MW, är planerad till 2027. Tillsammans förväntas parken producera 3 400 MWh per år.

Vi är i början av en global-, regional- och lokal energiomställning, där elanvändningen i Sverige beräknas att mer än dubbleras under solcellsparkens livslängd. Ökad elanvändning kommer kräva en fortsatt utbyggnad av elproduktion och distributionsnät lokalt, regionalt, nationellt och mellan nationer. Solkraft är en viktig pusselbit i energiomställningen. Intäktsprognosen under solcellsparkens livslängd beräknas uppgår till i snitt 85 öre/kWh.

Den totala investeringen i projekt uppgår till 29 miljoner kronor, vilket bekräftar vårt engagemang och förtroende för en mer hållbar energiframtid.

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION, VÄNLIGEN KONTAKTA

BENGT ÖSTLING, VD
Mail: bengt.ostling@dalaenergi.se
Telefon: 0247-738 02

Dala Energi erbjuder lösningar inom energi och digital kommunikation som hjälper människor och företag att leva och utvecklas i vår bygd på ett enkelt, effektivt och hållbart sätt. Vårt fokus ligger på att leverera en kundupplevelse som är lite mer och genom att satsa vidare på våra fokusområden Affär-Kund-Medarbetare-Hållbarhet och Ekonomi hoppas vi att vi når vår vision: Tillsammans för bygdens bästa investering. Dala Energi-koncernen omsätter ca 350 Mkr och har ca 34 000 kunder. Tillsammans är vi ca 80 medarbetare och finns idag med verksamhet i Rättvik, Leksand, Gagnef och Säter. Ett ägande i Dala Energi är ett ägande i en lokal drivkraft med syfte att ge ekonomisk avkastning, en sund samhällsutveckling och en hållbar miljö. Mer 5 000 privata aktieägare och tre kommuner; Leksand, Rättvik och Gagnef gör detta möjligt. Dala Energi AB är noterat på Nasdaq First North Growth Market.

Redeye AB är Dala Energis Certified Adviser (certifiedadviser@redeye.se, 08-121 576 90).

Denna information är sådan information som Dala Energi är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande 13:00 torsdag den 11 oktober 2023.