Delårsrapport Q2-2023 Dala Energi AB (publ)

Koncerenen redovisar ett rörelseresultat på 53,2 miljoner kronor för de första två kvartalen 2023. Samataget ökade nettoomsättningen med 11 % och koncerens rörelseresultat förbättras med 14 %

• Nettoomsättning för halvåret 185,5 mkr jämfört med 166,8 mkr samma period föregående år
  • Rörelseresultatet för halvåret 53,2 mkr jämfört med 46,7 mkr samma period föregående år
  • Operativt kassaflöde första halvåret 10,4 mkr jämfört med 38,9 mkr samma period föregående år

VD:s sammanfattade kommentarer för första halvåret:
När vi nu lägger det andra kvartalet bakom oss ser vi ett stabilt första halvår 2023. Detta samtidigt som volatila omvärldsfaktorer påverkar verksamheten kraftigt. Utmaningen är att lyfta blicken, se långsiktiga trender och fortsätta utveckla Dala Energikoncernen för långsiktig framgång. Sammantaget utvecklas koncernen enligt plan med både positiva och negativa inslag.

Elnätsverksamheten redovisar den lägsta medelavbrottstiden någonsin både avseende första halvåret och som rullande 12 månaders jämförelse. Rörelseresultatet ökar på grund av prisjusteringar men också till följd av lägre kostnader för nätförluster. Det ökade resultatet används för tillväxt- och ersättningsinvesteringar i elnätet vilket leder till att det operativa kassaflödet blir lägre

För fibernätsverksamheten fortsätter engångsintäkterna, i form av anslutningsavgifter, att minska medan transmissionsintäkter från tjänsteleverantörer ökar. Möjligheten till prisjusteringar är kortsiktigt begränsad av långa aviseringstider och konkurrenssituationen, samtidigt som de operationella kostnaderna ökar till följd av stigande priser och löner. Bytet av affärsmodell och införandet av ytterligare en betalningström från fastighetsägarna via en serviceavgift är en långsiktig strategisk förändring och var planerad till fjärde kvartalet 2023, men är försenad, vilket därmed innebär att den intäkten flyttas framåt.

Summerar vi den ekonomiska målsättningen för koncernen över en rullande 12-månadersperiod når vi upp till samtliga mål, vilket är tillfredsällande.

Styrelsen har initierat en strategisk översyn för koncernens tillväxt och utveckling. Där tar vi initiativet till fortsatt strukturutveckling och tillväxt för att långsiktigt tillhandahålla säkra, konkurrenskraftiga och hållbara energi- och kommunikationslösningar som bidrar till samhällsutvecklingen och ger ägarna en långsiktig marknadsmässig ekonomisk avkastning och utdelningsnivå.  I den strategiska översynen ingår möjligheten att söka en strategisk partner för den fortsatta strukturutvecklingen.

Länk till finansiella rapporter

SUSANNE JUHL, CFO
Mail: susanne.juhl@dalaenergi.se

Dala Energi erbjuder lösningar inom energi och digital kommunikation som hjälper människor och företag att leva och utvecklas i vår bygd på ett enkelt, effektivt och hållbart sätt. Vårt fokus ligger på att leverera en kundupplevelse som är lite mer och genom att satsa vidare på våra fokusområden Kund-Medarbetare-Hållbarhet och Ekonomi hoppas vi att vi når vår vision: Tillsammans för bygdens bästa investering.

Dala Energi-koncernen omsätter ca 300 Mkr och har ca 34 000 kunder. Tillsammans är vi ca 80 medarbetare och finns idag med verksamhet i Rättvik, Leksand, Gagnef och Säter. Ett ägande i Dala Energi är ett ägande i en lokal drivkraft med syfte att ge ekonomisk. avkastning, en sund samhällsutveckling och en hållbar miljö. 5 000 privata aktieägare och tre kommuner; Leksand, Rättvik och Gagnef gör detta möjligt. Dala Energi är är noterat på Nasdaq. First North Growth Market. För mer information, besök: www.dalaenergi.se. Redeye AB är bolagets Certified Adviser.