Delårsrapport Q2-2024 Dala Energi AB (publ)

Koncernen redovisar ett rörelseresultat på 49,2 miljoner kronor för perioden januari till juni 2024. Sammantaget ökade nettoomsättningen med 6 procent, medan rörelseresultatet försämrades med -7,5 procent för perioden.

• Nettoomsättning för perioden januari till juni 196,5 mkr
    jämfört med 185,5 mkr samma period föregående år.

• Rörelseresultatet för perioden januari till juni 49,2 mkr
    jämfört med 53,2 mkr samma period föregående år.

• Operativt kassaflöde för perioden januari till juni 0,7 mkr
    jämfört med 10,3 mkr samma period föregående år.

VD:s sammanfattade kommentarer för första halvåret 2024:

Ordet omställning kan sammanfatta första halvåret. Efter drygt 125 år av elektrifiering i vår bygd, springer nu samhället mot att fördubbla både elutbudet och elnäten för att lösa klimatomställningens krav, och det skall gå fort. El är inte längre bara två hål i väggen. Att fördubbla efterfrågan förändrar förutsättningarna i hela samhället. Det handlar inte bara om att bygga mer elnät och mer storskalig elproduktion, som vi gjort under de senaste 100 åren. Nu handlar det även om att utnyttja möjligheterna med en diversifierad produktionsmix, att tillvarata möjligheterna med att vara prosument, använda prisstyrningssignaler, energilagring, samt att dra nytta av fjärrvärmesystemen och vätgas. Men framför allt handlar det om att nyttja digitaliseringens potential och skapa ett interaktivt gränssnitt mot kunden.

Vi ser allt större fluktueringar i elpriser, med vindkraftverk som stoppas på grund av negativa priser, samtidigt som vi har brist på biobränslen till fjärrvärmenäten, vilket tvingar oss att importera till en hög kostnad. Avkopplingsbara elpannor till fjärrvärmenäten kan, precis som på 90-talet, stabilisera situationen. Men för detta krävs att skatten på el förändras och att vi som elnätbolag agerar proaktivt med villkorade nätavtal. Nätbolag kan relativt enkelt hantera dynamiska skattesystem och dynamiska nättariffer. Situationen på el- och biobränslemarknaden påverkar koncernens resultat negativt för det första halvåret genom lägre resultatandel från intressebolagen och lägre rörelseresultat från direkt ägd elproduktion.

Från och med augusti inför vi effekttaxa som prismodell för alla elnätskunder. Införandet har dock påverkat tidpunkten för prisjusteringar, vilket har förskjutits i förhållande till ökade, opåverkbara kostnader från regionnätet. Detta påverkar rörelseresultatet från elnätsverksamheten negativt kortsiktigt med cirka 6 mkr.

Underdebiteringen kommer att hämtas hem när prisjusteringarna får genomslag vilket innebär att denna förskjutning inte har någon långsiktig resultatpåverkan.

Under andra kvartalet genomfördes införandet av en ny affärsmodell för fibernätet, där vi införde en fibernätsavgift direkt till fastighetsägaren. Den positiva resultateffekten kommer att märkas från och med tredje kvartalet, medan utvecklingskostnaderna har belastat fibernätets rörelseresultat negativt under årets första sex månader.

Vår ambition är att bidra till klimatomställningen genom att möjliggöra utvecklingen av elektrifiering och digitalisering. Energibolagens strukturella arv riskerar att bromsa utvecklingen, då små energibolag har svårt att effektivt fungera som samhällets möjliggörare i omställningen. Även om tekniken till stor del är tillgänglig, krävs framöver väsentligt större skalor skala i efterfrågan, affärer och ekonomi. Därför arbetar vi intensivt med att skapa plattformen för tillväxt- och strukturutveckling inom elnät och fibernät, för att möta framtidens utmaningar framgångsrikt.

Denna plattform bygger på ett partnerskap som tar vara på synergier, samtidigt som den lokala närheten till samhälle och kunder bibehålls, vilket skapar värde för kunder och ägare.

Som en del av detta har affärsmodellen justerats från 1 januari med affärsområdet Infraservicestjänster, där vi erbjuder infraservice till anläggningsägare så som egna dotterbolag och externa nätbolag, kommuner, företag och föreningar. Rörelseresultatet för infraservicetjänster uppgår under andra kvartalet till 4 mkr och ackumulerat för första halvåret till 2 mkr, vilket innebär att vi ser en positiv utveckling av affärsområdet.

Vi har ingått ett avtal med Nordion Energi om att exklusivt slutförhandla ett partnerskap och de kommersiella villkoren för att skapa en helt ny plattform där vi tillsammans möjliggör klimatomställningen. Vår ambition är att fler nätbolag ska kunna ansluta sig till plattformen med ett delägarskap.

Partnerskapet bygger på att Nordion Energi förvärvar ett delägande i den nya plattformen för verksamheterna elnät, fibernät och infraservicetjänster, med ambitionen att Falbygdens Energi Nät (dotterbolag till Nordion Energi) ingår ett tjänsteavtal med plattformen.

Arbetet med att genomföra en bekräftande due diligence och att slutförhandla partnerskapet genom aktieägaravtal och de kommersiella villkoren för transaktionen pågår, och beräknas vara slutfört i månadsskiftet september/oktober.  En affär skall slutligen godkännas av styrelserna och en extra bolagsstämma i Dala Energi senare under hösten.

Dala Energis styrelse har beslutat att bjuda in till ett ägarmöte den 20 september för att informera och inhämta synpunkter från de 25 röstmässigt största ägarna om skapandet av den nya plattformen. Precis som tidigare ägarmöten kommer mötet att livesändas.

Summerar vi den ekonomiska målsättningen för koncernen över en rullande 12-månadersperiod ser vi att:

• Soliditeten uppgår för perioden januari till juni till 58 % jämfört med vårt mål på minst 35 %.
  • Avkastning på eget kapital mätt som en rullande 12-månaders period uppgår till 9 % där vi inte når upp till målet med lägst 11 %.
  • Rörelsemarginalen mätt på en rullande 12-månader period uppgår till 27 % jämfört med målet lägst 20 %
  • Målet med ett positivt operativt kassaflöde klaras inte med ett negativt kassaflöde på - 1 mkr under en 12-månaders period.
  • Jämfört med basåret 2016 uppgår resultattillväxten till i snitt 12 % per år vilket innebär att vi med god marginal når målet med att koncernen skall nå en resultattillväxt med i snitt 5 % per år.

Koncernen genomgår en omfattande omvandling som belastar resultatet med engångsposter relaterade till omställningskostnader vilket gör att vi inte når upp till våra ekonomiska målsättningar. Detta samtidigt som vi med stor kraft och energi lägger vårt fokus på att skapa en långsiktigt framgångsrik koncern.

Länk till finansiella rapporter.

BENGT ÖSTLING, KONCERNCHEF & VD

SUSANNE JUHL, CFO
Mail: susanne.juhl@dalaenergi.se

Kort om Dala Energi
Dala Energi erbjuder lösningar inom energi och digital kommunikation som hjälper människor och företag att leva och utvecklas i vår bygd på ett enkelt, effektivt och hållbart sätt. Vårt fokus ligger på att leverera en kundupplevelse som är lite mer och genom att satsa vidare på våra fokusområden Affär-Kund-Medarbetare-Hållbarhet och Ekonomi hoppas vi att vi når vår vision: Tillsammans för bygdens bästa investering. Dala Energi-koncernen omsätter ca 375 Mkr och har ca 34 000 kunder. Tillsammans är vi ca 80 medarbetare och finns idag med verksamhet i Rättvik, Leksand, Gagnef och Säter. Ett ägande i Dala Energi är ett ägande i en lokal drivkraft med syfte att ge ekonomisk avkastning, en sund samhällsutveckling och en hållbar miljö. Med ca 5 000 privata aktieägare och tre kommuner; Leksand, Rättvik och Gagnef gör detta möjligt. Dala Energi AB är noterat på Nasdaq First North Growth Market.

Redeye AB är Dala Energis Certified Adviser (certifiedadviser@redeye.se, 08-121 576 90).