Delårsrapport Q3-2023 Dala Energi AB (publ)

Koncernen redovisar ett rörelseresultat på 76,6 miljoner kronor för perioden januari till september 2023. Sammantaget ökade nettoomsättningen med 11 % och koncernens rörelseresultat förbättras med 19 % för perioden.

VD:s sammanfattade kommentarer för årets första 9 månader:

Tredje kvartalet fortsätter som de två första, stabilt med instabila och oförutsägbara omvärldsfaktorer som påverkar koncernen både kortsiktigt och långsiktigt.

Kortsiktigt så är det framför allt elpriser och den förändrade elmarknaden som påverkar koncernen. Lägre elpriser påverkar resultatet för affärsområdet kraftproduktion och intressebolaget DalaVind negativt. Vi ser också att anslutning av mikroproduktion ökar kraftigt vilket tydligt visar sig i minskad transiterad volym för kvartalet. Jämför man tredje kvartalet 2023 med tredje kvartalet 2020 är minskningen 8 %. Elhandelsbolaget Dalakraft fortsätter att prestera ett mycket bra resultat på den förändrade elmarknaden.

Koncernens rörelseresultat har förbättrats med 19% medan det positiva operativa kassaflödet minskade med 71% ackumulerat till september 2023. Minskningen beror till största delen på högre kostnader för investeringar i elnätet. Där takten för tillväxt- och ersättningsinvesteringar i elnätet åter har skruvats upp efter att vi bromsade under 2022 när osäkerheten gällande leveranstider och materialpriser var stor. Läget har stabiliserat sig och vi återgår till den långsiktiga planen. I investeringsprojekt som avslutats under 2023 ser vi ökade kostnader med i snitt 17 % i förhållande till när investeringsbeslutet fattades ett par år tidigare. Bedömningen är att kostnadsökningarna inte påverkar rörelseresultatet för elnät på lång sikt, detta eftersom det parallellt sker en justering av normvärdesprislistan i intäktsregleringen för elnätet.

Summerar vi den ekonomiska målsättningen för koncernen över en rullande 12-månadersperiod når vi upp till samtliga mål, vilket fortsatt är tillfredställande.

• Soliditeten uppgår för perioden januari till september till 61 % jämfört med målet lägst 35 %.
  • Avkastning på eget kapital mätt som på rullande 12 månader uppgår till 11 % jämfört med målet lägst 11 %.
  • Rörelsemarginalen för årets första nio månader uppgår till 30 % jämfört med målet lägst 20 %
  • Målet med ett positivt operativt kassaflöde uppnås med ett kassaflöde på 15 mkr trots en hög investeringstakt.
  • Jämfört med basåret 2016 tredjekvartal uppgår resultat tillväxten till i snitt 17 % per år vilket innebär att vi med god marginal når målet med att koncernen skall nå en resultattillväxt med i snitt 5 % per år.

Länk till finansiella rapporter

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION, VÄNLIGEN KONTAKTA

BENGT ÖSTLING, VD
Mail: bengt.ostling@dalaenergi.se
Telefon: 0247-738 02

SUSANNE JUHL, CFO
Mail: susanne.juhl@dalaenergi.se
Telefon: 0247-738 05

Dala Energi erbjuder lösningar inom energi och digital kommunikation som hjälper människor och företag att leva och utvecklas i vår bygd på ett enkelt, effektivt och hållbart sätt. Vårt fokus ligger på att leverera en kundupplevelse som är lite mer och genom att satsa vidare på våra fokusområden Affär-Kund-Medarbetare-Hållbarhet och Ekonomi hoppas vi att vi når vår vision: Tillsammans för bygdens bästa investering. Dala Energi-koncernen omsätter ca 350 Mkr och har ca 34 000 kunder. Tillsammans är vi ca 80 medarbetare och finns idag med verksamhet i Rättvik, Leksand, Gagnef och Säter. Ett ägande i Dala Energi är ett ägande i en lokal drivkraft med syfte att ge ekonomisk avkastning, en sund samhällsutveckling och en hållbar miljö. Mer 5 000 privata aktieägare och tre kommuner; Leksand, Rättvik och Gagnef gör detta möjligt. Dala Energi AB är noterat på Nasdaq First North Growth Market.

Redeye AB är Dala Energis Certified Adviser (certifiedadviser@redeye.se, 08-121 576 90).