Information från budkommittén i Dala Energi AB (publ) avseende det offentliga uppköpserbjudandet från Elleviokoncernen

Den oberoende budkommittén planerar att offentliggöra sitt uttalande den 6 maj 2024.

Bakgrund
Elleviokoncernen, genom Ellevio Holding 1 AB, offentliggjorde i den 2 april 2024 ett offentligt uppköpserbjudande till aktieägarna i Dala Energi AB (publ) (”Dala Energi”) avseende samtliga aktier i Dala Energi (”Erbjudandet”). Dala Energis aktier är upptagna till handel på Nasdaq First North Growth Market.

För att säkerställa en objektiv utvärdering av Erbjudandet har styrelsen utsett Åke Söderman, Susanne Löfås Hällman, Anders Jonsson och Karl-Erik Hagström till en oberoende budkommitté.

Jonny Jones, Sebastian Larsson, Fredrik Jarl, Sofia Liljeblad och Erik Olsson har anmält potentiella intressekonflikter och deltar därför inte i denna kommitté.

Den oberoende budkommitténs uppdrag
Budkommittén kommer noggrant att utvärdera Erbjudandet och offentliggöra sin uppfattning i enlighet med punkt II.19 i Aktiemarknadens självregleringskommittés Takeover-regler för vissa handelsplattformar från den 1 januari 2024. Deloitte har anlitats som en oberoende finansiell rådgivare för att genomföra en värdering och utfärda ett utlåtande angående skäligheten av Erbjudandet.

Utlåtandet kommer att ligga till grund för budkommitténs uttalande avseende Erbjudandet och offentliggöras i samband med uttalandet för att ge aktieägarna en oberoende och transparent grund för deras beslut.

Den oberoende budkommittén genom
Åke Söderman
Styrelsens ordförande

Dala Energi erbjuder lösningar inom energi och digital kommunikation som hjälper människor och företag att leva och utvecklas i vår bygd på ett enkelt, effektivt och hållbart sätt. Vårt fokus ligger på att leverera en kundupplevelse som är lite mer och genom att satsa vidare på våra fokusområden Kund-Medarbetare-Hållbarhet och Ekonomi hoppas vi att vi når vår vision: Tillsammans för bygdens bästa investering.

Dala Energi-koncernen omsätter ca 300 Mkr och har ca 34 000 kunder. Tillsammans är vi ca 80 medarbetare och finns idag med verksamhet i Rättvik, Leksand, Gagnef och Säter. Ett ägande i Dala Energi är ett ägande i en lokal drivkraft med syfte att ge ekonomisk. avkastning, en sund samhällsutveckling och en hållbar miljö. 5 000 privata aktieägare och tre kommuner; Leksand, Rättvik och Gagnef gör detta möjligt. Dala Energi är är noterat på Nasdaq. First North Growth Market. För mer information, besök: www.dalaenergi.se. Redeye AB är bolagets Certified Adviser.